Hellesö stal bild av Arbråfotograf
Fuskande naturfotografen Terje Hellesö har stulit djurbilder och klistrat in dem i egna foton.
- Det känns fruktansvärt. Jag har inte tagit in det än, säger en av de bestulna fotograferna, Marina Strömbom Hammar i Arbrå.
Naturfotografen Terje Hellesö, tidigare verksam i Söderhamn, ertappades för några veckor sedan med att ha manipulerat bilder. Bland annat har han hittat bilder av lodjur på internet och klistrat in dem i sina egna naturbilder.
Den som har tagit ett fotografi äger rätten att bestämma hur det ska användas. Det vet alla fotografer, och många håller mycket hårt på upphovsrätten, som det kallas.
En av de fotografer som blivit bestulna är Marina Strömbom Hammar i Arbrå. Hon har specialiserat sig på kattdjur. Mest utställningskatter, men hon har också publicerat lodjursbilder från djurparken i Eskilstuna. Det är en av de bilderna som Hellesö kopierat olovligt.
- Det känns jätteolustigt. Det är fruktansvärt att han stulit mina kreationer och kanske tjänat enorma pengar. Det vet jag ju inte, säger Marina Strömbom Hammar.
Marina Strömbom Hammar är ännu inte säker på om hon ska gå vidare och stämma Terje Hellesö.
- Jag utesluter inte att jag går vidare, säger hon.
Om alla drabbade stämmer Hellesö riskerar han skadestånd på flera hundra tusen kronor.















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 sep 2011 11:04 Efraim (Ej registrerad)
Du får gärna ge cred till FB-gänget som gjorde avslöjandet.
Avslöjandet finns även med på denna hemsida som är en samlingssida med information om Terje och hans bildmontage:
http://terjadefoton.wordpress.com
Skrivet 20 sep 2011 11:47 Byline (Ej registrerad)
Bra artikel, och dessutom den första i svensk press som belyser det faktumet att Terje Hellesö använt sig av upphovsrättsskyddat material i sina bilder. Alla andra tidningar har valt att inte ta upp den vinkeln av historien i sina texter, vilket jag tycker är synd.
Skrivet 20 sep 2011 12:10 Ville (Ej registrerad)
Ja, Flashback-gänget avslöjade fotografens namn i fredags: http://terjadefoton.wordpress.com/2011/09/16/terje-helleso-lo-i-solnedgang/
Skrivet 20 sep 2011 12:52 Micke W (Ej registrerad)
Självklart skall väl Marina stämma Hellesö, hade situationen varit den omvända hade Hellesö inte tvekat en sekund, han stämde för ett tag sedan en flicka som målat av en av hans bilder och han har stämt Hälsinge Turism för bildstöld.
Skrivet 20 sep 2011 21:07 Expo (Ej registrerad)
Det är klart att Marina Strömbom ska skicka en faktura till Terje - om han har publicerat bilden. Det troliga är att han möjligen har publicerat den på sin blogg, vad det nu kan vara värt. Att tro att en naturfotograf någonsin tjänar enorma pengar är ytterst naivt över huvud taget. Den bok som TH:s bilder skulle ha publicerats i nu i dagarna redigerades ju om strax före tryckningen, så där lär de inte förekomma.
För övrigt är det inget i lagen som hindrar att man sparar bilder på sin dator från webben och gör montage för privat bruk. Det förekommer ju på alla mediautbildningar i Sverige och världen dagligen. Det är publicering som är förbjudet - om man inte har förvärvat rättigheten att använda den inklippta bilden på något sätt förstås.
Skrivet 20 sep 2011 23:51 Micke W (Ej registrerad)
Expo (Ej registrerad) skrev:
Det är klart att Marina Strömbom ska skicka en faktura till Terje - om han har publicerat bilden. Det troliga är att han möjligen har publicerat den på sin blogg, vad det nu kan vara värt. Att tro att en naturfotograf någonsin tjänar enorma pengar är ytterst naivt över huvud taget. Den bok som TH:s bilder skulle ha publicerats i nu i dagarna redigerades ju om strax före tryckningen, så där lär de inte förekomma.
För övrigt är det inget i lagen som hindrar att man sparar bilder på sin dator från webben och gör montage för privat bruk. Det förekommer ju på alla mediautbildningar i Sverige och världen dagligen. Det är publicering som är förbjudet - om man inte har förvärvat rättigheten att använda den inklippta bilden på något sätt förstås.
Medieutbildningar publicerar även "bilder" & "bildspel" med andras upphovsrättsskyddade material i... så jag vet inte hur mycket tid de lägger kring upphovsrätt och lag...
Skrivet 21 sep 2011 11:03 Mia1 (Ej registrerad)
Ja, jag tillhör också dem somt tycker att MS ska stämma TH, eftersom han själv stämt andra för brott mot upphovslagen.
Jag tycker man kan likna TH med en dopad idrottsman. Han har dessutom ofta sagt att hans bilder är färdiga redan i kameran och fördömt redigering av bilder. Många naturintresserade fotografer har haft honom som förebild och många som gått han kurser känner sig lurade idag.
En seriös fotograf hade noterat att bilderna var fotomontage.
Hela hans lodjursprojekt var byggd av fantasier och har kostat länsstyrelsen helt onödigt jobb och pengar.
Ska han rädda något av sin heder borde råkopiorna av hans digitala foton lämnas för granskning, för som det är nu så ifrågasätts alla hans foton.
Skrivet 21 sep 2011 11:18 ge igen (Ej registrerad)
Kläm åt han tillbaka vet ´ja.
Skrivet 22 sep 2011 09:40 Bild (Ej registrerad)
Nedanstående är egentligen en replik som jag lade in 21/9, ett svar på en kommentar som också försvunnit, i vilken kontentan var att den personen tyckte att fotografen (Terje), även skulle ha lagt in Ulrika Eleonora kyrka i fotot med rådhuset och Oscarsborg, samt att han ställde den ungefärliga frågan:
får man göra vad som helst med ett vykort?".
Min kommentar:
Ett vykort kan ha en annan karaktär än ett regelrätt foto av verkligheten! Jag har själv gjort vykort med flera "ingredienser" från ett visst lokalt område, men då i form av ett kollage med tydliga gränser mellan objekten.
Annan förvanskning där man kompenserar sina tekniska eller fotografiska möjligheter som i det här fallet (bl a "Rådhus-/Oscarsborgsfotot"), anser jag är fel! Naturligtvis måste man få korrigera t ex ljus, kontrast och färgmättnad och använda andra effekter vilket man gjort i "alla tider", men inte lägga till motivdetaljer - framför allt inte någon annans foto som i fallet med bl a Marinas foto!