Mansfritt i simhallen under vissa tider
Relaterat
Av religiösa och kulturella anledningar får många kvinnor inte bada tillsammans med män. Därför kan flera av kommunens kvinnor aldrig gå till simhallarna. Men det ser ut att bli ändring på det. Kultur- och samhällsutvecklingsnämnden, KUS, gav under måndagen klartecken till förslaget.
- Jag har hört från flera håll, bland annat invandrarföreningar, att behovet finns att ha särskilda öppettider för kvinnor. Vi ska se över logistiken för att göra det här möjligt, säger John Staffas, vice ordförande i KUS-nämnden.
I första hand är Hällåsens badanläggning påtänkt, men även Ljusne och Söderala är alternativ som övervägs.
- Problemet är att det är svårt att hålla en hel anläggning fri från manlig personal, säger John Staffas.







































Senaste kommentarerna:
Skrivet 25 jun 2009 09:31 Ev. tisdagsbadare (Ej registrerad)
Inte vet jag men någon av kommentatörerna ville slippa flodhästarna, var det riktat till både män och kvinnor. I så fall borde man spika en dag för dessa också, varför inte tisdag....fettisdag.
Skrivet 25 jun 2009 11:53 Jämlikhet framförallt (Ej registrerad)
Detta är ju fruktansvärt. Hur kan man ens komma med detta förslag?
Jag blir så himla arg när jag läser om detta dumma förslag. Kommer man hit till Sverige så är det väl självklart att man får hålla sig till dom seder som vi har här. HÄr i Sverige är kvinnor och män jämlika, självklart skall vi bada tillsammans. Det vore bättre att verkligen jobba för att muslimska människor tar över våra seder istället och lär sig lite om jämlikhet mellan könen. Vi är alldeles för snälla i Sverige. Varför?
Skrivet 25 jun 2009 18:56 Hans Sundgren(M) (Ej registrerad)
Det har tydligen uppstått en veritabel insändarstorm på Kurirens hemsida angående socialdemokraten Sven-Erik Lindestams motion att kommunen skall avdela särskilt tid i badhuset för muslimska kvinnor. Tyvärr göder Lindestams motion främlingsfientligheten och därmed också Sverigedemokraterna vilket båda är ytterst beklagansvärt. Moderaternas ståndpunkt är kristallklar. Olika föreningar och intresseorganisationer skall kunna hyra badhuset till självkostnadspris de tider som inte är öppna för allmänheten. Om en muslimsk kvinnoförening vill hyra badhuset på dessa villkor är de lika välkomna som vilken annan förening som helst. Att vi sedan helt tar avstånd från det hedersvåld och det kvinnoförtryck som förekommer i vissa (inte alla!) muslimska kretsar är självklart. Att genom politiska beslut skapa speciella regler för vissa grupper i samhället strider såväl mot kommunallagen som mot sunt förnuft.
Skrivet 25 jun 2009 21:19 Anders (Ej registrerad)
Äntligen en politiker där hissen går ända upp
Skrivet 25 jun 2009 22:18 rsq (Ej registrerad)
herrar lindestam saffas mfl. är i ärendet ej i fas med verkligheten. Bada simma skall alla som så önskar ha möjlighet att göra när vi själva önskar. Ej när herrarna tycker sig ha makt över när det skall äga rum. ta Er i stället en liten titt på Faxeholmens dilemma, herrar Kjellgren och Wigren har nog bäddat aningen opassligt för Er.
Skrivet 25 jun 2009 22:57 Bengan (Ej registrerad)
Om ni inte minns så när badhuset låg på Kungsgatan så hade kvinnor och män olika tider i badhuset och ingen regerade över det. Varför blåsa upp detta då?
Vart har respekten tagit vägen? Många inlägg här är rena främlingsfientligheten. Skrämmande! Jag tycker att det är en bra motion, heder åt Sven-Erik lindestam som har en sådan människosyn att han kan tänka längre än näsan räcker, många som gjort sina inlägg här är alltför plattnosade. Det är ett sådant tänkande som visar respekt och en människosyn som tyvärr saknas hos alltför många.
Skrivet 26 jun 2009 17:04 Jocke (Ej registrerad)
Om jag inte har helt fel så badade man naken där men så är ju inte fallet på Hällåsen så då behövs det inte nga mansförbud.
Skrivet 26 jun 2009 17:34 Roberth (Ej registrerad)
Bengan alla kanke inte vill tillbaka till 1800- talet. Dessutom du pratar om respekt var är då respekten för vårt samhälle och våra normer? Främlingesfientliga du vet inte vad du pratar om.
Skrivet 26 jun 2009 23:09 Ankan (Ej registrerad)
Jag skulle vilja skriva ett lika entusiastisk inlägg som "svensk från sverige" gjorde, men ironi kräver lite mer än det jag känner när jag läser artikeln. Jag blir mållös och vill gå och lägga mig.
Skrivet 27 jun 2009 20:29 F.d. Söderhamsnbo (Ej registrerad)
Och allt detta för att några vettlösa kommunpolitiker ville hyra ut några tomma fastigheter för att snygga till bokföringen. En svensk kommun begår självmord inför ögonen på sina egna medborgare, likafullt reagerar ingen. Söderhamnsbor, ni har har den situation ni förtjänar.
Skrivet 28 jun 2009 11:49 fläsian (Ej registrerad)
vi killar borde slippa fruntimmer i badhusen...!
Skrivet 28 jun 2009 11:55 turistas (Ej registrerad)
Av religiösa och kulturella anledningar får många kvinnor inte bada tillsammans med män, citat.
Är det vårat problem????
Skrivet 28 jun 2009 15:45 coscos (Ej registrerad)
håller helt med signaturen "turistas" det kan inte vara infödda Svenskars fel att detta nytillskott i populationen ej får bada tillsammans med det motsatta könet... detta är många steg bakåt i ett modernt samhälle! Men men det är ju valår 2010
Skrivet 28 jun 2009 17:41 Cygnus Ferreus (Ej registrerad)
VARFÖR HÄNVISAR STAFFAS TILL INVANDRARNA:
Citat från John Staffas:
"Problemet är att det är svårt att hålla en hel anläggning fri från manlig personal."
- Ännu en person som uttrycker mans-förakt. Det finns redan för många sådana.
John Straffas hävisar arrogant till invandrare för att genomföra ytterligare mans-förbud i svenska samhället. Sverigedemokraterna kommer att gynnas av John Straffas uttalanden, vilket jag beklagar.
Citat från Coscos:
"... detta är många steg bakåt i ett modernt samhälle!"
- Utvecklingen att nedmontera jämställdheten har pågått länge. Utan att några invandrare behövt hjälpa till. http://helahalsingland.se/soderhamn/1.1150232 På länkad sida förklarar jag vem jag anser bär skulden.
Skrivet 28 jun 2009 20:10 MR (Ej registrerad)
Förkastligt förslag, vi lever i en tid då man accepterar att folk inte för diskrimineras. Ändå tycker kommuner att det är ok att diskriminera män, och framför allt bygga dessa grunder på religiösa grunder. Sverige är sekulärt, beslut ska inte tas på religiösa grunder!
Skrivet 28 jun 2009 22:59 Cygnus Ferreus (Ej registrerad)
KÖNS-SEPARATISMEN DRABBAR ALLTID SAMMA KÖN:
Citat från "Vuxen kvinna":
"Om det här blir verklighet ska jag också gå till simhallen på dom tiderna så "ursvensk" jag är."
- Är du medlem i en köns-separatisk kvinno-organisation?
Citat från "Vuxen kvinna":
"Så skönt att slippa bada med flodhästarna för en gångs skull."
- Är du medlem i en mans-fientlig köns-separatisk kvinno-organisation?
Citat från "Vuxen kvinna":
- Det verkar (mest) vara män som skrivit dom griniga kommentarerna.
- Ja, självklart är det mest män som kommenterar. Det är vi som är det portförbjudna könet i allt fler sammanhang. Det är aldrig kvinnor som drabbas av köns-separatism. Män har lärt sig att vara hänsynsfulla och inte stänga ute någon på grund av kön.
Att beteckna mäns befogade protester som "gnäll", är en vanligt förekommande förtryckar-metod hos feminister. Du är inte den första.
Fler citat:
"Hur orkar ni...otroligt intolerant" "rättvisa" "egennytta" "Shame on you!"
- Välkänd feministisk makt-retorik.
Skrivet 29 jun 2009 02:15 Cygnus Ferreus (Ej registrerad)
TILLMÖTESGÅR MANS-EXKLUDERANDE FEMINISM, SKYLLER PÅ INVANDRARNA:
Citat från "f.u":
"trodde det fanns lagar mot diskriminering i sverige nu för tiden?
- Dom lagarna tillämpas enbart vid diskriminering av kvinnor. Diskriminering av män accepteras av myndigheter och ombudsmän.
Citat från "Jämlikhet framförallt":
"HÄr i Sverige är kvinnor och män jämlika..."
- Tyvärr måste jag säga att du har fel. Det här är inte första förbudet mot män som införs i Sverige. Det är en pågående utveckling att förbjuda män i alltfler gemenskaper. Och det är helt svenska kvinno-organisationer som ligger bakom.
Citat från Hans Sundgren(M):
"Tyvärr göder Lindestams motion främlingsfientligheten och därmed också Sverigedemokraterna vilket båda är ytterst beklagansvärt."
- Helt rätt.
- Bra sagt. Här gör svenska politiker det som kvinno-organisationer sysslar med i allt större skala. Men politikerna säger att det är för invandrarnas skull dom genomför detta feministiska projekt.
Protestera mot feminism!
Skrivet 30 jun 2009 15:43 Åke (Ej registrerad)
Man ska ta seden dit man kommer!
Ska vi uppvigla denna religion?! Ska man inte kunna gå och bada när man vill!? Jag håller med att viss grupp kan på eget bevåg hyra lokalen om så önskas! Annars ska de väl införa öppettider för både gubbar, tanter, barn, homosexuella och fyllon m.m också... annars blir det väl diskriminering?
Skrivet 2 jul 2009 21:30 Anders (Ej registrerad)
Fascinerande! Och när får vi män bada utan att trängas med kvinnor? Annat vore väl diskriminering, eller?
Skrivet 4 jul 2009 21:39 Lisbeth (Ej registrerad)
Håller med om att detta är en form av att vrida klockan tillbaks ungefär en hundra år. Förstår inte varför män och kvinnor ska ha åtskilda tider i badhuset om det inte handlar om att tillmötesgå en religion som jag anser luktar kvinnoförtryck.
Tack alla män som reagerar på ett för mig mycket oklokt förslag. Hur ska vi förklara för våra barn. Jo,nu är det mammas tur att bada,om ett par timmar är det pappas tur.