Nio får döda efter vargangrepp
– Vi har haft får här i 18 år och har tidigare klarat oss. Vi har bara väntat på det här. För två år sedan stod en stor fin varg här utanför huset och nosen inställd mot fåren. Jag fick då jaga iväg den. Får flockar sig. Vargen springer rätt in i flocken och fåren är chanslösa, säger Lennart Gustavsson.
Vid angreppet dödades tre får. Sedan fick man avliva ytterligare sex får som hade fått svåra skador. Sammanlagt rör det sig om fem tackor och fyra lamm. Sex djur lyckades undkomma vargarna och är kvar.
Länsstyrelsen har besiktigat djuren och gör bedömningen att skadorna har orsakats av varg. Lennart och Ulla kan nu söka ersättning från Länsstyrelsen för de kostnader angreppet har orsakat.
Läs mer om vargattacken i Skräddrabo i lördagens (23/10) Ljusnan.










































Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 okt 2011 20:00 Kalle Kanin (Ej registrerad)
Kan lika gärna vara en älgjakt-hund... Hur man kan vara bergsäker på att det var en varg är mycket unikt....
OCH varför lämnar man fåren ute, utan tillsyn när det finns varg i området.. TA IN FÅREN PÅ NATTEN.....enkel lösning. Det är bara att acceptera att en gigantisk majoritet av Sveriges befolkning vill ha vargen kvar.
Skrivet 21 okt 2011 21:17 Fårbonde (Ej registrerad)
Du är okunnig om jordbrukets bestämmelser lilla Kanin. Får skall sammanhängande hållas utomhus på bete i minst 3-4 månader per år (olika i olika län). Det du föreslår är ett brott mot de så kallade tvärvillkoren inom jordbruket.
Skrivet 22 okt 2011 01:30 Niklas (Ej registrerad)
Hundar biter inte ihjäl får.Kalle Kanin, Modigt att stå upp för dina åsikter och ange ditt riktiga namn.
Gigantisk majoritet? vart har du fått dom siffrorna ifrån?
Skrivet 22 okt 2011 07:32 Djur i natur (Ej registrerad)
Håller med Kalle Kanin."Som man bäddar får man ligga"...passar in här. Vargen ska också ha mat.
Skrivet 22 okt 2011 09:21 algot (Ej registrerad)
Som djurägare har man ett ansvar, ta in fåren på natten och skaffa vargsäkert stängsel!!! Tänk litegrand på egen hand.....
Skrivet 22 okt 2011 09:37 Seppo Koivula (Ej registrerad)
Men hur kan detta vara möjligt, hade dom ingen femradigt elstängsel uppsatt eller? Detta kan väl inte komma som någon överraskning.
Skrivet 22 okt 2011 10:35 me (Ej registrerad)
Då får man se till att vakta sina får.
Skrivet 22 okt 2011 10:36 K (Ej registrerad)
Fårbonde (Ej registrerad) skrev:
Du är okunnig om jordbrukets bestämmelser lilla Kanin. Får skall sammanhängande hållas utomhus på bete i minst 3-4 månader per år (olika i olika län). Det du föreslår är ett brott mot de så kallade tvärvillkoren inom jordbruket.
Först kallar du tidigare inläggsförfattare för "lilla" och framstår redan där som den bonniga bonde du förmodligen är, sen har du fel. Det är inga problem att ta in sina djur om det finns risk för rovdjursangrepp.
Står klart och tydligt i jordbruksverkets handbok, som nästan är skriven på dagisnivå. Men det säger väl mer om bönder än om jordbruksverket antar jag.
Skrivet 22 okt 2011 12:29 Landsbygdsbo (Ej registrerad)
Vad kan man säga?
fruktansvärt plågsamt för de får som blivit halv ätna medan de fortfarande levde!
Vargen är ett hänsynlöst rovdjur. Oavsett om man är för eller emot vargens utbredning bör man kunna enas om det, eller?
Själv tycker jag att det är märkligt att så fort vargen visar sig i södra delen av landet, blir det direkt en fråga om skyddsjakt och att vargar ska flyttas om de vandrar in i norra Sverige.
Varför inte låta vargen etablera sig över allt och lägg ner all skyddsjakt. Att vara jägare idag, blir man anklagade för allt möjligt.
Låt vargstammen växa och låt hela Sverige ta det ansvaret inte bara några få orter!
Skrivet 22 okt 2011 17:23 Emma (Ej registrerad)
Det finns faktiskt ganska många dokumentereade fall där tama hundar angripit och dödat får. Att "vargangrepp" på tamdjur förefaller sig öka under älgjaktssäsong kan ju kanske ha ganska enkel förklaring..?
Oavsett om det rör sig om varg eller ej har man ALLTID som djurägare ett ansvar att skydda sina djur. Rejäla rovdjursstängsel är det enda rätta i rovdjurstäta områden, allt annat borde vara ett brott mot djurskyddslagen iom att man utsätter sina djur för onödig fara.
Det finns även andra metoder att komplettera stängslet med, som boskapsvaktande hund eller varför inte några alpackor/lamor i fårflocken. Mycket effektivt!
Skrivet 23 okt 2011 17:28 Lena (Ej registrerad)
varför inte bara sätta ett stort stängsel runt hela bebyggelserna så kan vi sitta där i bur och släppa ut någon människa då och då så att vargar och andra rovdjur kan hålla sej nöjda .Vi värnar ju ändå mer om dessa rovdjur än tamboskap och annat som håller oss levande både för landsbygd och städer .Nu är det ju ännu en hund som blivit offer på det vidriga sätt som vargar gör , levande med tarmar ute medan de äter . Nä , kommer aldrig att förstå hur ni varg kelare tänker och ni kommer aldrig att förstå mej ,
Skrivet 24 okt 2011 12:52 kalle (Ej registrerad)
Lena: Bra ide då kanske naturen får vara kvar och vi förstör den inte =) . Tänk nu på att människan är det grymmaste rovdjuret på jorden och tänker enbart pengar medans djuren tänker på överlevnad , tror du innerst inne att vi behandlar våra slakt djur som husdjur ? där vi kokar grisar levande och kastrerar utan bedövning eller bara låter dom självdö i en hage , ja vi är mycket bättre än vargen som det verkar på dig
Skrivet 25 okt 2011 13:38 Lena (Ej registrerad)
svar till Kalle
Ja Kalle , vi drar igång en diskution om grisars plåga, kastrering också, undrar egentligen varför inte fler "djurvänner "tar upp detta istället för att bara fokusera på att Jägarna som är så hemska.Alla dessa bönder är kanske snäppet värre i sitt djurplågeri än vargen !!Bra Kalle,,,,
Skrivet 29 okt 2011 15:17 låt hela Sverige leva (Ej registrerad)
Djur i natur:"Vargen ska också ha mat". Absolut, men inte tamdjur väl?
Varför ska vargen bara få nyttja ca: 1/3 av vårt land? Om vi slutar med våra gränsdragningar för vart den ska få eller inte vara, så kommer den på ett naturligt sätt att etablera sej där den trivs, finner mat, och fler får ta ansvar för, del av det positiva/negativa med detta djur. Vargangreppen på tamdjur kommer, om inte att upphöra helt, så åtminstone att minska, då dom får tillgång till hela landets skafferi.
Skrivet 8 nov 2011 12:18 En Röste Bo (Ej registrerad)
Vad är det som säger att alla levande djur måste anpassa sig efter oss? Vi är som någon tidigare nämnt, jordens grymmaste levande varelser. Om vi ville så skulle vi nog utan större problem kunna utrota alla djur som inte anpassar sig efter oss. MEN, många av oss har begåvats med något jag kallar för respekt, en respekt mot allt levande på denna jord. Och visst, jag tycker inte heller att det är roligt när sånt här händer. Men vi kanske måste förstå att det faktiskt inte är så att det hela tiden är djuren som ska anpassa sig efter oss, utan att vi faktisk kanske måste lära oss att leva sida vid sida med djuren, för dom har faktiskt lika stora rättigheter att leva här som oss.