Ovanåker en vargfri kommun?
Det ska inte finnas några vargar i Ovanåkers kommun. Det tycker en kommuninvånare som nu lämnat in ett medborgarförslag till kommunstyrelsen.
Relaterat
I förslaget uppmanas kommunen att förklara Ovanåkers kommun för en vargfri kommun. Nu blir det upp till kommunfullmäktige att ta ställning till medborgarförslaget.














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 okt 2011 20:03 Vemsomhelst (Ej registrerad)
Och hur ska det gå till? Sätter man ut skyltar i skogen där det står att vargar inte är välkomna?
Skrivet 24 okt 2011 20:15 Tobbe (Ej registrerad)
Ska kommunen leka gud nu och bestämma vilka arter som får finnas i skogen.
Denna medborgare som skickat in detta bör tänka efter. Vargen var i skogen från början och vi människor har flyttat till deras bostadsplatser.
Så ja.. detta förslag känns ju så långsökt så en norgehistorian inte ens är rolig alls. För detta kommer ja garva åt.
Skrivet 24 okt 2011 22:44 Leve Naturen (Ej registrerad)
Varför inte en jägarfri kommun, de är nog lite farligare med sina bössor!
Skrivet 25 okt 2011 07:15 ss (Ej registrerad)
Undra hur ni vargälskare reagerar när ni förlorar ettt barn eller ngn i er närhet till vargarna. För det e inte fråga om det kommer hända utan när det kommer hända. Men ni som sitter o skriver att ni vill ha varg. Varför ? Är ni ens ut i skog o mark? Ne varg räcker att ha på inhäng.
Sen vadå inga jägare i skogen? Hur tror du det skulle se ut om det inte sköts undan? eller tycker du det e bättra att låta som bli påkörd av bilar o dyl?.
Vargen tillför inte ngn gott i våra skogar, Finns kanske en anledning till att dom blev nästan utrotad? Men ni varg älskar kommer troligtvis inte att uppleva nå varg möte, då vargen inte kan åka buss in till storstan.
Skrivet 25 okt 2011 07:38 Löjligt (Ej registrerad)
Ja, kommunen har ju inte mandat att ta ett sådant beslut men varför undrar ni hur man skulle verkställa en vargfri kommun. Det finns ett riksdagsbeslut som säger att varg INTE får etablera sig i renförande områden och det verkställs av renägarna, varför förlöjligar ni inte det. Blir så trött på båda varglägren alltså de superpositiva resp supernegativa som hela tiden menar att de representerar HELA befolkningen. Folkomrösta så vet kommunpolitiker vad folket tycker och hur de ska agera uppåt och utåt i denna fråga.
Skrivet 25 okt 2011 08:09 Kommuninvånare (Ej registrerad)
Och så var det igång igen då! Är så trött på all varg-hatar/varg-älskar debatt. Det finns lagar som reglerar det här som mycket annat här i samhället. Ni som har så himla mycket kommentarer och är såna förstå-sig-påare - engagera er politiskt då! Och ni som påpekar att vargen kostar pengar - jamen det är det väl mer som gör också, kriminalitet, missbruk, arbetslöshet mm.
Sen tycker jag att man kan väl åtminstone försöka stava som folk när man ska kommentera något - eller hur "ss".
Skrivet 25 okt 2011 08:12 En Röste Bo (Ej registrerad)
Ha ha ha... "ss" "Hur tror du det skulle se ut om det inte sköts undan?" Ja du, hur tror du att det hade sett ut om vi människor inte klampat in i naturen och förstört så som vi gjort? Skulle naturen gått under då??? Troligen inte. Ni som är rädda för vargen flytta till Stockholm eller nått annat ställe dit vargen inte kommer och tar er. För det var ju bara en tidsfråga... eller hur det nu var, och ja det är fullt möjligt att det kommer att hända att någon någon gång kommer att bli dödad av varg, olyckor kan hända. Men lika fullt så tillhör vargen vår fauna och den är här för att stanna. Det är bara att "gilla läget". Och ja jag bor själv ute på landet och ja jag vistas mycket ute i naturen.
Skrivet 25 okt 2011 09:03 algot (Ej registrerad)
Signatur SS, kommunen har ej mandat att ta ett sådant beslut hur gärna de än vill. Ta en titt på den tidigare debatten i Nordanstig där de också ville ha en vargfri kommun och lär av misstaget de gjorde. Finns ingen varg som tagit människor i Sverige så det är rent svammel taget ur luften. Hur många skadeskjutningar (av både hundar och annat), och även dödsskjutningar står inte jägarna för varje jaktsäsong? Jag är ute i skog och mark och har aldrig varit rädd, se till att ha hunden i koppel så klarar den sig också. Hela debatten är uppblåst till helt vansinniga proportioner från båda sidor där ingen tänker längre än näsan räcker till. Båda sidor är beredda att gå hur långt som helst för att få just sin vilja igenom, och slår totalt dövörat till för anda förslag än just sina egna då alla naturligtvis tror sig veta bäst. Vilket i och för sig säger en hel del om dessa människor.....
Skrivet 25 okt 2011 13:26 Frågetecken (Ej registrerad)
Heja SS..
alla dessa "jag är ute i skogen och är aldrig rädd och ha hundarna kopplad " är jag så otroligt less på.
Finns det någon anledning att vi ska anpassa oss efter vargar och vad dom kräver? Vi må väl få kunna ha tamdjur och ej behöva bygga runt oss med taggtrådar,fattar inte varför folk tycker att vi ska vara dom som ska flytta och ge plats åt dessa vargar .Pratade med en från Länsstyrelsen som sa att de omöjligtvis kan ha koll på hur mycket dessa ökar, eftersom dom får ju stora kullar åt gången. Hur ska detta kunna styras upp innan de växt till sej och tar över både i naturen och bebyggelse?
Skrivet 25 okt 2011 15:00 En Röste Bo (Ej registrerad)
Anledningen som vissa inte ser till att vi ska värna om vargen är den att vi har en skyldighet till detta. Då vi lever som vi gör så måste vi värna om den biologiska mångfalden. Vi kan inte bara köra vårt "race" och utrota andra livsformer, vi är till viss del beroende av dem. Och om man nu som "Frågetecken" och "SS" helt omöjligt kan leva tillsammans med vargen, då måste man väl flytta, eller? För vargen är i alla fall här för att stanna...
Skrivet 25 okt 2011 15:42 Bort med jägarna (Ej registrerad)
Ja, Det finns människor till allt, Ger man sig med i leken får man leken tåla, så är man så kooorkad att man släpper lös sin hund fritt i naturen så får man ta sina konsekvenser! Idioti är vad det är, Nolltolerans på jägare! Usch och få för sånna människor, Släpp ut hunder i skogen och hunden dör så har ni er själv att skylla, Allt har sina risker!
Skrivet 25 okt 2011 18:23 Johan i BYN (Ej registrerad)
Och du "bort med jägarna". Ska vi inte ta och återinta skolbänken och göra om göra rätt nu då? Man hoppas ju att ingen råkar ut för olyckor, men nästa trafikolycka med vilt känner jag rent spontant borde drabba en jägarhatare. Men för att ta körkort måste man ju vara 18 fyllda så får nog vänta några år på det. Jag som jägare antas ställa upp med min ännu inte vargrivna hund på eftersök på trafikskadat vilt 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. För att ta reda på och avliva skadade djur som kanske tom. en vargvärnande jakthatare kört på. Röste bo: Ska människan flytta sig för djuren?! Ja mycket ska man läsa.
Skrivet 25 okt 2011 21:28 Britt Wennersten. Wolves in Scandinavia. (Ej registrerad)
Detta va det mest urbota dummaste förslaget jag har hört talas om. Mångfalden är det någon som hört talas om den. Hur tänkte denna kommuninnevånare att detta skulle gå till. Jag ska ringa kommunen och fråga om han lämnat in några förslag. Tror inte heller att kommunen kan rösta fram ett sådant förslag. Vi behöver alla djur i våran natur för att det ska fungera på alla plan. Det fick man även lära sig i skolan. Denna verghysteri har tagit en alldeles olycklig vändning. Hur kan man hata ett djur som är förfader till våra tamhundar.. Jag tycker ni beter er så omoget när ni resonerar på detta vis som ni gör. Uppskatta våran mångfald,hjälp till för att lösa problem på ett positivt sätt så vi får behålla mångfalden. Det skulle alla må bra av människor och djur. Jag bor mitt i skogen jag vet. Har aldrig blivit besvärad av våra rovdjur och dom har varit väldigt nära många gånger. Har hundar,har haft får och häst. Jag uppskattar turerna i skogen med vetskapen om att jag kan ha chansen att få se
Skrivet 26 okt 2011 06:56 ss (Ej registrerad)
Kommuninvånare??
Ursäkta att jag är dålig på att stava, men de flesta lyckades nog förstå det jag skrev. Men du hade väl inget bättre än person kritik att komma med.
Ne bort med vargen. Vad för nytta gör dom? vilka vill ha varg? jo de som aldrig kommer att stöta på dem. Och att vi behöver dom i skogen? vilket skitsnack, vi har ju klarat oss i bra många år utan dom.
Ne snart e det skott pengar på dom igen, hoppas bara ingen behöver sätta livet till innan det blir det bara.
Skrivet 26 okt 2011 09:14 Skogsbo (Ej registrerad)
Jägare vådaskjuter varandra, men det är vargen som är farligt? Hundarna blir påkörda av bilister, men det är vargen som är farlig? Och ss, det finns tydligen folk som bor i skogen som inte har problem med att ha dem där också, men du vägrar läsa dessa kommentarer, hur kommer det sig? Människor som du, som formulerar dig precis som om du talar för den stora massan, känns så hopplöst ignoranta. Jag är mer rädd för att bli skjuten av darrhänta jägare än för att bli lemmlestad av en blodtörstig varg på tre meter, med röda ögon och käftar av stål som hotar våra skolor, busshållplatser och liv. Trots att inga övergrepp på människor skett i modern tid. Men som sagt, man väljer vad man vill tro på. Fakta eller skrönor. Och dessa sätter dom bössor i näven på. Huga.
Skrivet 26 okt 2011 09:38 Kommuninvånare (Ej registrerad)
"ss" varför skulle inte jag få kritisera ditt beteende när du kritiserar alla andras??
Jag rör mig själv i skog och mark men inte är då jag rädd för vargen. Jag är mer orolig för att ge mig ut när älgjakten sätter igång och alla jägare sitter där med laddad bössa.
Jag tycker att alla får se till att samsas i skogen. Både jägaren och vargen ser till att älgstammen hålls nere, men vargen kan inte freda sig själv mot allt skitprat och hat. Att den river hunden (som jag inte fattar att man först kallar sin bästa vän och sen släpper lös i ett vargrevir) är självförsvar och instinkt från vargen. Den försvarar sitt revir.
Och det där med att vargen är en blodtörstig best som tar småbarn - Rödluvan och vargen är en SAGA!
Sen tycker jag det är jättebra med jägare som spårar trafikskadat vilt, det behövs verkligen - men måste man göra eftersök med lösspringande hund?
Skrivet 26 okt 2011 17:11 ss (Ej registrerad)
Kommuninvånare...
Har inte sagt att du inte får kritisera MIG...
Men att ta upp ngt som inte har nå med saken att göra är ju bara barnsligt. Gå inte ut i skogen under älgjakt då? finns många månader du kan vara i skogen. Sen handlar det kanske inte om att folk e rädda för vargen? Utan vilken skada vargen gör, och ingen nytta...
Skogsbo? om du nu bor i skogen, vilket jag betvivlar. Olyckor händer inte bara i skogen, om du nu tror det. Är du så rädd för att det ska hända ngt får du nog låsa in dig hemma. Och eftersök gör man med kopplad hund....
Skrivet 26 okt 2011 19:12 F.D edsbybo (Ej registrerad)
Vem var först, människan eller vargen????
Jo vargen, låt vargen vara... men inte så konstigt heller, var jag en varg åt jag upp alla konstiga edsbybor.
Skrivet 26 okt 2011 20:36 Kommuninvånare (Ej registrerad)
Nu tycker jag du hetsar upp dig lite väl mycket va "ss". Men du har ju DIN åsikt och jag har MIN, och jag hoppas du inte försöker föra talan för andra för det tycker jag dom ska få göra sjävla. Vad menar du att jag inte håller mig till saken? Jag skriver bara hur JAG ser på saken.
Du skrev: "Undra hur ni vargälskare reagerar när ni förlorar ettt barn eller ngn i er närhet till vargarna. För det e inte fråga om det kommer hända utan när det kommer hända."
Om du har barn själv så hoppas jag verkligen inte att du skrämmer upp dom med såna dumheter. Enligt min mening så borde väl jägare och djur kunna samsas i naturen. Alla har väl samma rätt att vistas där, sen är det bara att tänka till lite hur man beter sig i skogen kanske.
Så nu kan du väl ta en extra kopp kaffe och lugna ner dig lite och ha en fortsatt härlig höstvecka. Stor kram på dig "ss" - det tror jag du behöver.
Skrivet 26 okt 2011 21:56 L58
Efter 60-talet har det inte bedrivits någon djurhållning "på" skogen av vikt.Före 1960 och århundranden före fans det folk som levde och försörjde sig i skogen,finnar,fäbodbrukare,arrendatorer,skogsarbetare,mm.mm. För sin och sina djurs överlevnad tog man bort bla,varg och björn.Även om man släppte vargjakten fri,så tror jag ändå inte att dagens jägare klarar av att "ta bort alla vargar".T.o.m samerna börjar tappa kontrollen på sina renbetesmarker,troligen för att man inte längre tillbringar lika mycket tid med sina renar nu som då man bodde i kåtor och flyttade med sina renhjordar.