Jägarna vill bara ha ett vargrevir
Jägareförbundet i Gävleborg kommer nu att bli tydligare med att de bara accepterar ett vargrevir i länet.
Relaterat
Fakta
Svenska Rovdjursföreningen, SRF
Svenska Rovdjursföreningen arbetar för att människor och rovdjur ska kunna leva tillsammans i Sverige. Den vill öka människors acceptans för rovdjuren och förståelsen för att också rovdjuren har rätt att finnas i vår natur och nyttja sina naturliga byten.
Föreningen är remissorgan för regeringen, naturvårdsverket och länsstyrelserna i frågor som rör rovdjur.
Samtidigt reagerar Svenska rovdjursföreningen på att Jägareförbundet gör sig till tolk för "landsbygdsbefolkningen"
Jägareförbundet Gävleborg hade ett möte den här veckan där de, i kölvattnet av det avbrutna samarbetet kring varg med regeringen, beslutade att tydligare driva sitt gamla mål på endast ett vargrevir i länet.
Nu finns det åtta vargrevir som påverkar länet.
– Det är egentligen ett gammalt krav från oss att vi bara vill ha ett vargrevir i länet och att vi vill ha skyddsjakt på resten, säger Berit Bodin, som sitter i styrelsen för Jägareförbundet Gävleborg.
Samtidigt protesterar Roger Olsson, ordförande i Svenska rovdjursföreningen, mot att Jägareförbundet gång på gång gör sig till tolk för landsbygdsbefolkningen.
– Vi möter människor som är väldigt störda över att klumpas ihop i något som kallas landsbygdsbefolkningen.
– Man har bara mandat att tala för sina medlemmar, varken mer eller mindre, menar Roger Olsson.
Rovdjursföreningen påpekar att mindre än var femte invånare i de delar av Sverige där vargen finns, är jägare. Och att en stor majoritet av befolkningen i varglänen inte har några problem med att leva med en vargstam på 200 djur eller mer.
Föreningen hänvisar till den undersökning som forskarna Göran Ericsson och Camilla Sandström vid SLU i Umeå gjorde 2008-2009 om svenskars inställning till rovdjur och rovdjurspolitik.












































Senaste kommentarerna:
Skrivet 30 sep 2011 00:03 Hundägare på landsbygden! (Ej registrerad)
Du Roger Olsson, jag är väldigt glad varje gång min älskade hund kommer helskinnad hem från jaktträning, jakt eller en helt vanlig skogsspromenad, vilket jag tycker ska vara en rättighet för oss som bor i skogslänen, där jakt är ett arv från våra förfäder sedan flera generationer tillbaka. Jag tycker att Jägarförbundet gör helt rätt, äntligen gör någon sig till tolk för folket på landsbygden och värnar om vår kultur och rätt att vistas i skog och mark utan att vara oroliga och rädda!! Det fanns en anledning till att våra kloka förfäder en gång i tiden såg till att utrota vargen!
Skrivet 30 sep 2011 03:28 Undrande (Ej registrerad)
Är det inte dags att ompröva vilka jägare vi ska ha? Dom som finns i dag verkar mest bedriva älg-avel. Vilket kostar Svensk ekonomi millioner i skador på skog. Sedan gnälls det när vargen på naturligt sätt decimerar älg populationen. Färre av dessa amatörer med vapen som springer omkring och skadeskjuter djur kanske är lösningen. Proffs som tar med sej högt betalande turister kanske är modellen i stället. Slut på detta ständiga tjafs om våra rovdjur och minskade skador på skogen i ett svep.
Skrivet 30 sep 2011 05:59 Ulven (Ej registrerad)
..och Jägareförbundet fortsätter slåss mot väderkvarnar
Skrivet 30 sep 2011 08:57 Hälsing (Ej registrerad)
Skall det vara så svårt att förstå att det är även vi icke jägare som INTE heller vill ha varg.Jag ser ingen anledning till att ha ett djur som vi klarat oss utan i 100 år och som nu bara kostar pengar!! Man undrar varför det är så viktigt med just vargen?? men det är klart det ger ju lön till lekisverksamhet till rovdjursgruppen osv
Man har ju t.om råd att flyga helikopter när det gället sådant som har med varg att göra men vi hade nästan inte råd att anlita ambulanshelikopter i hälsingland när den behövdes.Roger jag är inte jägare utan boende här och jag vill Inte ha varg
så det är helt rätt om jägarförbundet gör sig till tals för mig.Ett vargrevir i länet då har alla fått sin del och det är färdigdiskuterat i vargfrågan
och överlever inte det reviret så är det kanske menigen att vi inte skall ha varg.Lägg pengarna på
gammla & sjuka skola & omsorg så får vi mycket mera tillbaka.ICKE Jägare boende i Hälsinglan
Skrivet 30 sep 2011 09:31 Smile (Ej registrerad)
Håller med "undrande". Jag fattar inte varför vi ska lyssna på jägarna överhuvudtaget, dom har bara ett intresse - och det är att få skjuta djur. Ska det intresset verkligen få styra rovdjurspolitiken?
Skulle vilja se lite statistik över hur många jakthundar dödas av varg varje år jämfört med hur många som dödas av bilar eller skjuts av sina ägare för att dom inte är bra jakthundar.
Skrivet 30 sep 2011 09:58 lozen (Ej registrerad)
Ta bort sju revir av åtta plus skyddsjakt på resten? Det kallas utrotning.Bara för att jägare vill ha kvar sitt fritidsnöje att döda djur? Så länge jägare hänvisar till jakt som ett nöje och en fritidssysselsättning har vargen min sympati
Skrivet 30 sep 2011 10:20 gore (Ej registrerad)
Synd att man ska vara så extrem. Man säger sig vara vanliga människor, men helt tydligt för man fram exterma åsikter.
Varför inte satsa på farmer vid sidan av där man föder fram älgar och vildsvin"så ingen behöver släppa ut".
Sedan kan alla dessa sk jägare skjuta allt vad de vill och lämna naturen och alla djur!
Skrivet 30 sep 2011 10:27 gore (Ej registrerad)
Fram för älgfarmer istället, där alla jägare får skjuta allt vad de kan!
och lämna resten av naturen till oss andra , kanske vi istället slipper alla tokiga sk jägare som släpper ut vildsvin
Skrivet 30 sep 2011 10:35 FY (Ej registrerad)
Vi har sett varg vid våran stuga och det har mynnat ut i att barna inte vill gå ut när det börjat skymma och har inte lust att gå på skogspromenader. Det innebär betydligt försämrad livskvalitet och gör att barna inte vill ut i skogen. Varför slet våra förfäder med att få bort dom och vi ska ha dom runt knuten. Sen kommer dvärgbandmask så man inte kan äta bär och svamp som man vill. Jag tror inte vargkramarna bor i eländet och sen får jägarna ta all skit.
Skrivet 30 sep 2011 11:06 cn (Ej registrerad)
Hur många medlemmar har rovdjursföreningen/jägareförbundet?
Vore intressant och få siffrorna,inte för att alla jägare är varghatare men lite nyansering vore kanske på sin plats för statistikens skull hur majoriteterna ser ut.
Skrivet 30 sep 2011 11:24 Landsbygdsbo. (Ej registrerad)
MOL (Ej registrerad) skrev:
Man kan ju bli matt för mindre... Vad menar Rovdjursföreningen med "att man bara kan föra talan för sina medlemmar"?? Tror dom verkligen på fullaste allvar att det är bara jägare som inte uppskattar varg? Ett sånt uttalande är bara ett försök till att hävda sig anser jag. Om det nu vore så att alla föreningar,partier och andra istanser höll sig till vad medlemmarna tycker,skulle då inte mycket i den här debatten och samhället i stort se helt annorlunda ut,både för folk och fä... Sen att människor inte tycker om att bli "ihop klumpade" i ett landsbygds område,det är väl i landsbygden vargen är ett problem,och jag undrar om det inte är bäst att lösa problemen där dom i huvudsaken är,än att lösa det på "skrivbordsnivå" i någon stad,där människor inte behöver leva med rovdjuren inne i trädgårdarna. Dessutom skulle nog inte en jägare bli så uppskattad i en stadspark. Jag hör till en av dem som uppskattar,att åtminstone Jägarförbundet,står på landsbygdens sida.
Håller med ig fullständigt, man blir matt.
Först skriver man i artikeln:
"Samtidigt reagerar Svenska rovdjursföreningen på att Jägareförbundet gör sig till tolk för "landsbygdsbefolkningen"
Sen står det:
"Rovdjursföreningen påpekar att mindre än var femte invånare i de delar av Sverige där vargen finns, är jägare. Och att en stor majoritet av befolkningen i varglänen inte har några problem med att leva med en vargstam"
Och därigenom så gör sig rovdjursföreningen själva till tolk för vad landsbygdsbefolkningen tycker.
Skrivet 30 sep 2011 12:03 clay (Ej registrerad)
fråga till smile + lozen + gore! Om ni kör på ett djur som springer skadat till skogs , vilka skriker ni då på till eftersök ????? jo jägaren , DÅ är han bra att ha eller hur ? polisen gör inga eftersök om ni trodde det ! och nej jag är INTE jägare .
Skrivet 30 sep 2011 16:06 MoL (Ej registrerad)
Blir riktigt fascinerad.Har just suttit och läst ett inlägg på Facebook,där en person som bor i en svensk större stad,har fått sin hund illa biten av en annan lösspringande hund,massor av kommentarer har fällts ang. "idioter till hundägare",som har sina hundar lösa,och diverse "krya på dig hälsningar" till den skadade hunden. Ägaren till den bitna hunden hade haft den i koppel,men lyft upp den under attacken,den lösa hunden hade då hoppat upp och fortsatt bita den upplyfta... Stadsbor tycker att detta är en fruktansvärd händelse. Ska vi vända på steken nu? Vad har hänt om det har varit 1-2 vargar? Hade det varit ok då? Hade hunden lyfts upp? Hade människor skickat "krya på dig hälsningar"? Till saken hör att den bitna hundens ägare tycker om vargen... Nu kan jag inte annat än fråga mig,vad är skillnaden? Det är ett jäkla rabalder om en lösspringande hund,som biter en annan. Ägaren till den är både "idiot" och "ansvarslös".. Men om det varit varg? Vem är "idiot" och "ansvarslös" då??
Skrivet 30 sep 2011 16:21 Varghjärta (Ej registrerad)
Jägarna försöker med alla metoder, inklusive tjuvjakt, allehanda ohållbara argument att minimera vargstammen optimalt, senast via detta: "Jägareförbundet i Dalarna kräver att vargar som kommer in på gårdar eller i trädgårdar ska kunna skjutas för att mildra oron hos dem som bor i närheten av varg." Trots att de är medvetna om att vargen är ofarlig för människor: "Vi säger dagligen både när det gäller varg och björn att "ni behöver inte vara rädda", men det hjälper inte." ...så viker de sig medvetet för okunnigheten och vill ha en utökad jakträtt.
Det finns människor som är rädda för i stort sett allt, hundar, rävar, harkrankar, fladdermöss, älgar, bin, möss...ja allt! Följer vi jägarkårens logik är det snart fritt fram att utrota alla djur med motiveringen att "folk är rädda"...fan, jag är rädd för jägarkåren, konsekvensen blir enligt deras logik att...de utrotas?
(PS: Den sista raden ovan var ironi! DS).
Skrivet 30 sep 2011 17:11 Svante (Ej registrerad)
Det farligaste djuret i Svensk fauna, näst människan är fästingen, och den är det svårt att skjuta.
Svante
Skrivet 30 sep 2011 19:33 Tompa (Ej registrerad)
Svante (Ej registrerad) skrev:
Det farligaste djuret i Svensk fauna, näst människan är fästingen, och den är det svårt att skjuta.
Svante
Är det du som är fästingen,Svante?
Skrivet 30 sep 2011 20:33 n´Amos Pärsson. (Ej registrerad)
Smile, du skall veta att ett mycke större antal "JAKTHUNDAR" Skjuts (Dödas) av sina ägare per år än vad som dödas av VARG!-Men det redovisas inte på samma sätt som de som blir rovdjursrivna! (Försäkringssak)-Man får inte ut försäkringspengar, om det framkommer att hunden tagits av daga av den egna ägaren!!-Svante, Du har så rätt, Fästingen är mera dödlight farligt för människan och husdjuren än vad VARGEN är, men det redovisas inte heller på rätt sätt !!
Skrivet 30 sep 2011 20:40 n´Amos Pärsson. (Ej registrerad)
"Ulven"- Snart får jägarna SKJUTE på Vindsnurrer i erat revir, då blir det någe helt annet te å´pange på !!-inte bare väderkvarner!!
Skrivet 30 sep 2011 23:18 MoL (Ej registrerad)
n´Amos Pärsson. (Ej registrerad) skrev:
Smile, du skall veta att ett mycke större antal "JAKTHUNDAR" Skjuts (Dödas) av sina ägare per år än vad som dödas av VARG!-Men det redovisas inte på samma sätt som de som blir rovdjursrivna! (Försäkringssak)-Man får inte ut försäkringspengar, om det framkommer att hunden tagits av daga av den egna ägaren!!-Svante, Du har så rätt, Fästingen är mera dödlight farligt för människan och husdjuren än vad VARGEN är, men det redovisas inte heller på rätt sätt !!
Men vilken tur då att det är under utredning att ÄNNU fler Rådjur skall skjutas bort,för att minska fästingarna. Att sedan svårt fästingangripna djur rent av dör av blodbrist,och andra fästingburna sjukdomar,det kanske inte klassas som djurplågeri.. Lika väl som att hundar och andra tamdjur blir skadade av rovdjur,och får ligga och plågas ihjäl... Detta händer också ute i Guds fria natur. Vad gör det ena mindre plågsamt än det andra?? Dessutom får vi väl säga så här,att fästingen är en riktig överlevare. Den kan ju faktiskt överleva länge utan att suga blod. Medan rovdjuren däremot inte kan överleva lika länge utan föda... Så då är frågan: Vad skulle du helst bli biten av? En fästing eller ett rovdjur?
Skrivet 1 okt 2011 01:34 hans (Ej registrerad)
hur skulle djur stammarna och skogarna se ut utan jägarna? vem ska då ta reda på alla på körda djur? tycker det är bedrövligt att just jägarna hängs över en kant. finns även folk som ej är jägare som inte vill ha varg våra förfäder utrotade vargen varför ska den då komma till baka? undrar hur det skulle låta om det fanns varg i städerna då skulle det vara helt annorlunda!! dax att tänka om alla varg kramare..