Inte en varg söder om renområdet i norra Norrland
Tonläget och konfliktnivån i vargfrågan ökar dagligen. Knappt en dag går utan att tv, radio och tidningar har inslag som på något sätt har anknytning till detta kontroversiella rovdjur. Storstadseliten gjorde sig skyldig till ett flagrant övergrepp på befolkningen utanför storstäderna då man i smyg startade en inplantering av varg i vårt land.
Relaterat
Vargfrågan håller verkligen på att dela vårt land mellan storstadsregioner och landsbygd. Kommuner försöker förklara sig som vargfria utan att ha den lagliga möjligheten till det. I flera län vägrar jägare att utföra eftersök på trafikskadat vilt. Det senaste i denna vilda flora av protester är bildandet av Naturdemokraterna med en enda fråga på agendan, nämligen att utrota vargen.
På denna fråga hoppas man komma in i riksdagen. Företag på mindre orter rapporterar klart ökande rekryteringssvårigheter, då man inte längre kan locka med jaktmöjligheter. Efter stoppet på licensjakten och borttagandet av gränsen på 210 individer, kommer troligen stammen att explodera samtidigt som tjuvjakten kommer att öka.
Karl Hedin, skogs- och sågverksägare i Norberg, har tillsammans med några likasinnade satt sig grundligt in i denna fråga och har i en bok lagt olika förslag till lösningar på detta problem. Det mest intressanta är förslaget att lokalisera den svenska vargstammen till områden i nordligaste Norrland. Det är ett förslag som diskuterats man och man emellan i jägarkretsar under lång tid men som nu fått en mer konkret utformning. Hedin menar att rennäringen som sådan är till stor del beroende av statliga bidrag. Ungefär 70 procent av näringen är helt beroende av statliga bidrag.
Sedan urminnes tider har vargen varit en skarp predator på renen och renområden är alltså en naturlig miljö för vargen. Man löser frågan om inavel genom att vår stam får naturlig kontakt med finska och ryska vargar. Vi behöver inte flyga runt vargar, sätta ut djurparksvargar eller inseminera vargtikar. Vi kommer att spara flera 100-tals miljoner i kostnader för alla de kostsamma åtgärder som nu behövs för den svenska vargstammen, samtidigt som vi får tyst på fundamentalisterna i EU-kommissionen. Renägarna skulle på så sätt kunna erbjudas rejält betalt för att man lyfter bort ett svårt politiskt problem och de skulle enligt Hedin gärna få bli miljonärer. En gräns för varg skulle kunna vara en breddgrad. Vargar söder om denna skulle vara helt fredlösa och få dödas av vem som helst.
Jag tycker att detta är en ganska elegant lösning på ett växande skandinaviskt problem. Därför borde regeringarna i Sverige, Finland och Norge starta en utredning för att pröva förslagets genomförbarhet och det borde också drivas av de båda jägarorganisationer vi har i landet.
Hans Degerman, före detta distriktsordförande i Jägarnas Riksförbund



















Senaste kommentarerna:
Skrivet 24 nov 2011 15:01 NTF 2011. (Ej registrerad)
Tänk om inte varför fanns? Då skulle livet vara mycket lugnare, bättre. Vad har du Tummelisa för underlag för alla dina påståenden? Det är bara något som du påstår? Skall man ursäkta ett problem med ett annat? Konstigt resonemang. Tack för kaffet o bullarna! Men det är så med "vargkramarna". Mycke snack o lite verksta. Skickar en kram till dig så kanske du blir lite lugnare? : D PS. Nu skall
"farfar" åka till Ljusdal o umgås med sonsonen. DS.
Skrivet 24 nov 2011 21:29 De du sår får du skörda (Ej registrerad)
Ja, tänk att den sagan florerar fortfarande om att nån planterade in varg, dom kan ju omöjlig ha vandrat in av sig självt eller... Vissa tror ju på Rödluvan och Vargen också, somliga tror att Gullock också är en dokumentär. Ger mej fan på att vargen varit där hela tiden, men ingen kunde finkamma Sveriges skogar innan den "fattiga" landsbygden skaffade snöskotrar, terängfordon, helikopters och andra finesser för att ta sig djupare in i skogarna. Det är inte vargen som sökt upp er, det är ni som sökt upp vargen. Ni som har hund, vet att en hund inte glömmer en oförätt som någon gjort eller obehaglig händelse och reagerar på allt som är snarlikt en sån person eller situation. Varför skulle vargarna vara annorlunda? Vargen är trots allt hundens anfader, men vargen har mångfallt mycket känsligare nos än tamhunden. Ni sökte vargen och den kom.
Skrivet 24 nov 2011 21:44 Thomas (Ej registrerad)
Tummelisa.
1. De allra flesta jägare försöker att undvika att förlora sin jakthund på alla sätt som går.Exv inte jaga vid sjöar vid nyis, använda sig av pejl och hindra hunden från att söka sig ut på större vägar osv osv. Vargens intåg gör det omöjligt att veta om/när den ska ta jakthunden. Alternativet är att sluta släppa hunden och därmed är jakten slut. ( Det är ju egentligen det ni vill!)
2.De som påstår sig kunna leva med vargen har väl inget emot att sluta med sitt leverbröd/intresse/hobby om det skulle bli så att vargen omöjliggör det. Jämför med en inbiten golfare och en som inte är lika intresserad,vem tror du skulle kämpa mest för att få behålla en nedläggningshotad golfbana. ( men ni vill ju...ja just det... stoppa jakten).
(Jäklar vad tecken... inte många kvar.... fortsättning följer....)
Skrivet 24 nov 2011 21:59 Thomas (Ej registrerad)
Fortsättning till dig Tummelisa.
3. Varje viltolycka är en tragedi ! Det arbetas ständigt med förebyggande åtgärder, men i slutändan är det den som har foten på gasen som har ansvaret på vägarna.Det fick iallafall jag lära mig på trafikskolan! Även om ni vill stoppa jakten i tron att vargen ska reglera bort trafikolyckorna så kommer det inte att lyckas...tyvärr. ( Ännu ett argument från jaktmotståndarna).
4. Håller med om att "Världen plågas av krig, fattigdom, sjukdomar och miljökatastrofer". Då tycker jag att det är konstigt att vi i detta land lägger ner sådana oerhörda summor på ett djur som på intet sätt är utrotningshotat.Vi kan utnyttja den viltrikedom(=klimatsmart viltkött)för att minska import av tvivelaktigt uppfödda djur från andra delar av världen istället för att föda vargen. I andra länder skjuts vargstammen ner ( med hjälp av skottpengar) pga minskade älgstammar och problem för befolkningen.
Fråga till dig :
Nämn 5 positiva saker för mig som drabbas av varg.
Skrivet 25 nov 2011 12:47 Tummelisa (Ej registrerad)
Heder till Thomas som åtminstone försöker svara sakligt på mina frågor. Tyvärr fick jag inte svar på varför det är känslomässigt svårare att förlora sin hund till varg än till den ständigt ökande trafiken. Visst har man ansvar som bilförare men det är bara att acceptera faktum: bättre vägar och fordon med hög prestanda är dagens verklighet och ger inget utrymme för "bromsklossar" i trafiken och även om vi införde 70-gräns på alla våra vägar så skulle vi inte helt kunna eliminera olyckor där älg plötligt dyker upp framför motorhuven.
Jag har inget emot jakt och jägare, så länge man håller sig inom lagens ramar. Ni vargmotståndare tar alltid för givet att vi som värnar varg är motståndare till jakt. Varför dessa förutfattade meningar? Själv anser jag att älgstammen bör beskattas hårdare, dels pga av trafiksituationen men även pga betesskador i miljardklassen.
Forsättning följer.
Skrivet 25 nov 2011 13:21 NTF 2011. (Ej registrerad)
Tummelisa har ,"otur när hon tänker", nu igen. "jag anser att". Var har du dina underlag för alla dina påståenden? "Jag tror"..."jag anser"...det krävs betydligt mer av ett underlag för att bl.a. kunna förvalta viltstammar m.m. än "tro och tycka".
Och hur gjorde du när du kom fram till "betesskador för miljarder"? Mindre älg, mindre vilt-kollisioner? Trevlig helg.
Skrivet 25 nov 2011 13:52 Tummelisa (Ej registrerad)
Kostnaderna för en s.k. "vargförvalningen" torde helt kunna elimineras om vi låter vargen leva ifred och endast tillämpar skyddsjakt där behov uppstår och det redskapet finns ju redan i § 28.
Klimatsmart kött är inte alla förbehållet, men jag håller med om att mat skall vara närproducerad och helst kravmärkt. Billigt importkött/fläsk är inget för mig. Bra mat är viktigare än prylar och det gäller att värna det svenska lantbruket om vi vill ha våra bönder kvar.
I den mån man har skottpengar på varg så lär det vara i tätbefolkade länder med stort antal vargar på liten yta. Gäller knappast Sverige.
Du nämner inte på vilket sätt du drabbas av varg. Att drabbas av någonting är ju aldrig positivt vare sig det gäller sjukdomar, olyckor, våld eller vilda djur, men av de senare så får nog älgen ses som den farligaste i alla fall.
Som sagt, någon jaktmotståndare är jag inte men jag anser att vargen har en given plats i vår natur.
Skrivet 25 nov 2011 15:30 Thomas (Ej registrerad)
Tummelisa.
Att behöva ta reda på sin hund efter en trafikolycka eller ett vargangrepp är i stor sett samma sak. Förjävligt !! Men löshundsjakt och varg går inte ihop, det är bara att inse.
"Jag har inget emot jakt och jägare, så länge man håller sig inom lagens ramar" skriver du, skulle man vara mer kriminell för att man är emot varg eller vad menar du?
Att de flesta jägare håller sig inom lagens ramar råder det nog inga tvivel om. Vem vill mista sina vapenlicenser och riskera att inte få jaga mer. Kollar man lite på den offentliga debatten hur vargkramare/jakthatare benämner jägare som "blodtörstiga lustmördare som bara är ute för att döda"..."de ska själva jaga jägare "osv osv så inser man att många igentligen inte vet något om den svenska jaktkulturen.
"vargförvaltningen" du skriver om är ett stort hån mot den befolkning som blir drabbad av varg, " närgångna vargar får ej skjutas de kan vara genetiskt viktiga" om man utnyttjar §28 blir man misstänkt för grovtjaktbrott. Forts
Skrivet 25 nov 2011 15:43 Thomas (Ej registrerad)
Tummelisa.
"Klimatsmart kött är inte alla förbehållet".....låter lite som den svenska avundsjukan tycker jag !!
-"om inte jag kan få älgkött ska ingen annan ha det heller"
Skottpengar har införts i ryska karelen, 1000 sek/ vuxen varg 500 sek/ ungdjur. Såvärst tättbefolkat tror jag inte att det är. Det finns nog liknande områden i sverige att jämföra med, Sverige är ju ganska avlångt och varierande du vet...
Om jag omformulerar min fråga till dig så kanske du lättare kan svara.
Nämn 5 positiva saker med vargen ( och då menar jag utifrån de svenska förhållanden som råder....och inte yellowstone eller sibirien)
Skrivet 25 nov 2011 17:30 Tummelisa (Ej registrerad)
Nej du Thomas, är inte avundsjuk på jägarna då jag inte anser älgkött och annat vilt särskilt gott. Jag unnar dem gott och väl deras "klimatsmarta" kött, men de skall inte från höga hästar se ner på den icke jagande delen av befolkningen som köper sitt kött i butik.
Tyvärr finns det individer inom den svenska jägarkåren som ägnar sig åt tjuvjakt - inte minst på varg. Här håller man sig definitivt inte inom lagens ramar och det är dessa rabiata varghatare (måste tyvärr använda det ordet) som ger jägarkåren dåligt anseende i folks ögon. För att stärka sina aktier hos svenska folket måste våra jägarorganisationer officiellt ta avstånd från dessa personer och deras handlande.
Hör till ovanligheterna att någon fälls för jaktbrott. Bevis finns sällan för att situationen skulle vara medveten eller arrangerad.
För övrigt är väl inte Ryssland känt för vare sig humanitär eller djurrättslig empati i ¨någon större grad.
Slutligen - vad gör älgen för nytta mer än i frysboxen?
Skrivet 25 nov 2011 17:33 Tummelisa (Ej registrerad)
Till NTF 2011 vill jag bara säga att jag inte kom med några påståenden, jag ville ha svar på tre frågor. Men det var väl för svårt att förstå. En del har ju otur när dom tänker.....
Skrivet 25 nov 2011 18:01 Tummelisa (Ej registrerad)
NTF 2011: Måste bemöta ditt senaste inlägg. Den som följer nyhetsrapporteringen vet att skogsbolagen drabbas av betesskador för ca en och en halv miljard årligen. Så var det med det.
Och mindre med älg, mindre med viltkollissioner, det är helt rätt! En nationalekonomisk vinst vad gäller både kostnader och mänskligt lidande.
Trevlig helg till dig också.
Skrivet 25 nov 2011 18:42 Thomas (Ej registrerad)
Men lilla Tummelisa....vad har du fått ifrån att jägare skulle se ner på den icke jagande befolkningen?
Det är väl jägarna i de allra flesta fall som får ta emot spott och spe när vi är
-"så blodtörstiga att vi skjuter älg-barnet från en gråtande älg-mamma.Men när älg-pappan har blivit påkörd...då är det bra att jägaren finns som kan förkorta lidandet.Döda djur när det finns köttfärs på ICA..!!"
SJf och JRF HAR offentligt fördömt tjuvjakten, men samtidigt varnat vad som händer när lokalbefolkningen ideligen blir överkörda i frågor som beslutas över deras huvuden. Kolla upp uttrycket " the Italian way"...så får du se hur Italiens vargförvaltning går till...
Intressant att Du istället för att räkna upp 5 positiva saker med varg, kommer med en konstruerad motfråga:
"-vad gör älgen för nytta mer än i frysboxen?"
När du själv skriver:
24 nov 2011 11:28"......-O.s.a UTAN förlöjligande uttryck och konstruerade motfrågor."
Synd att det positiva med vargen uteblev !!!!!
Skrivet 25 nov 2011 20:02 Plupp (Ej registrerad)
1. Vargen har som alla predatorer en positiv inverkan på sitt ekologiska system. Skapar balans i både växt och djurriket! Jmfr hajar i haven, gäddan i harrälven eller lejonet på savannen.
2. En massa djur drar nytta av vargens slagna älgar direkt eller indirekt. Flugor, mesar, ugglor, rovfåglar, räv, järv osv.
3. Vargen är ett av de mer socialt kompetenta djuren i vår fauna (inom flocken givetvis)
4. En otrolig naturupplevelse att återigen kunna höra ylande vargar i svensk natur.
5. En vargflock som får leva ostressad och någorlunda ifred och oförföljd från människan dödar mycket färre älgar än vargar som ständigt jagas och förföljs av er jägare. Börja samla frimärken eller bowla i stället.
Trodde att ni jägare hade större kunskap och förståelse för naturen än vad som ges sken av ovan. Med er jägarexamen och allt.
Skrivet 25 nov 2011 20:53 Tummelisa (Ej registrerad)
Hej Thomas! Jag respekterar dina åsikter även om vi inte är överens. Visst finns det personer som nedlåter sig till tvivelaktiga adjektiv om vår jägarkår men jag hör inte till dem.
"The italian way" är mig väl bekant. Att på detta sätt ta lagen i egna händer kan inte på något sätt rättfärdigas. Hur skulle det se ut om var och en tog till vapen för att tillfredsställa sina egna intressen?
Våra rovdjur utgör ett viktigt inslag i vår natur och andra arter är direkt beroende av dem. Vargen utgör inget undantag i detta hänseende och är dessutom ett oerhört vackert och socialt
fashinerande djur som fått ett oförtjänt dåligt rykte.
Älgen är även den både vacker och ståtlig men vad den gör för nytta annat än som bytesdjur för jägare och rovdjur kan diskuteras. Ledsen om du uppfattade "frysboxen" som ett lågvattenmärke för det var inte min mening att raljera. Men fem positiva genmälen om varg bör i rättvisans namn motsvaras av fem fördelar med älg.
Trevlig helg hälsar Tummelisa!
Skrivet 26 nov 2011 10:55 Thomas (Ej registrerad)
1. Älgen har ett oerhört stort rekreationsvärde i sverige. Större än vargen någonsin kommer att bli.Har aldrig hört att rovdjursturismen i något annat land skulle kunna jämföra sig med den svenska älgjakten och i viss mån älgsafari. Detta beror naturligvis på att det är lättare att få se älg än varg.
2. Älgen är inga spridare av farliga sjukdomar ( så länge den inte blivit mellanvärd för dvärgbandmask !.)
3. Älgen är ett utomordentligt klimatsmart/närproducerat alternativ till dagens köttindustri.
4. Älgjakten omsätter ca 1,5 miljarder sek. Vargen kommer bara att kosta !
5. Trots att även älgen i vissa fall kan vara farlig så är det naturligvis ett fredligt djur gentemot jakthundar, boskap och övriga tamdjur. Den kan naturligvis skada jakthundar men, den söker iallafall inte upp hunden och dödar den. Jag för min del jagar hellre fågel med trädskällare och är inte alls ute för att jaga älg men vargen går ju på vilken hund som helst....
Trevlig Helg du med Tummelisa !
Skrivet 26 nov 2011 11:02 Thomas (Ej registrerad)
Plupp :
Naturligtvis finns det ett ekologiskt system, men vilken balans åsyftar du och var ? Det ekologiska systemet har väl inte kraschat pga avsaknaden av varg i ca 100 år !
Nej dina filosofiska anledningar till varför vi ska ha varg håller inte för fem öre. Däremot förstår man ju att du vill stoppa jakten....vad är du själv intresserad av ?
Kanske du ska börja intressera dig för frimärkssamlande själv !!!!!!
Skrivet 26 nov 2011 14:26 skogsnävan (Ej registrerad)
Det förvånande är att denne Hans Degerman, som borde vara en beläst man,tror på denna myt om inplanterade vargar. men intelligens och klokskap går inte alltid hand i hand.
Skrivet 26 nov 2011 19:11 NTF 2011. (Ej registrerad)
Tummelisa är som min gamla tax var...."såg o hörde bara det den ville". : D Man skall vara väldigt försiktig med att tro helt och fullt på bolagens sätt att beräkna betesskador förorsakade av älg. Det finns skogsägare som är av en helt annan uppfattning. Det är inte bara älg som är inblandade i viltolyckor. Se de data som finns. Och på vad grundar du dina påståenden? Var har du dina underlag? Fakta? Forskning etcetera. Läst i tidningen...hört på tv... ; D PS. Bakade bullar i helgen...gott med kaffe o nybakta kanelbullar..DS.
Skrivet 27 nov 2011 22:24 Thomas (Ej registrerad)
Hur går det Tummelisa ?
Svårt att hitta 5 positiva saker med vargen.....?