Låg ersättning för unga mammor
De senaste tio åren är har antalet föräldrar i Hudiksvall som bara har föräldrapenning på grundnivå, mer än fördubblats. I Nordanstig har antalet ökat ännu mer. I Hudiksvall finns en grupp för unga mammor som vet hur det är att vara hemma med 180 kronor om dagen.
- Det är för lågt. Det går inte att tänka på sig själv, alla pengar går till barnet, säger Dessie Friberg, Delsbo.
- Man får prioritera lite annorlunda, säger Rebecca Wittesjö, Hudiksvall.
Det är framför allt kvinnorna som är hemma med barn på föräldrapenningens grundnivå, som innebär att de inte haft någon inkomst.
De unga mammorna i föräldragruppen är till exempel studenter eller arbetslösa.
I fjol var det 203 kvinnor och 39 män i Hudiksvall som tog ut föräldrapenning på grundnivån. Följer man statistiken bakåt till år 2000, var det i Hudiksvall 89 kvinnor och elva män som hade föräldrapenning på grundnivå.
Siffrorna för Nordanstig följer samma mönster. För elva år sedan tog 20 kvinnor ut föräldrapenning på grundnivån och i fjol hade den siffran ökat till 68.
Niklas Lövgren, familjeekonomisk talesperson vid Försäkringskassan, har inget konkret svar på varför fler föräldrar bara får föräldrapenning på grundnivå.
- De som brukar hamna där, är de som är invandrare och unga föräldrar som inte haft något jobb, säger han.
Föräldragruppen för unga mammor fanns tidigare i Iggesund, men har sedan förra veckan flyttat in till Brandgaraget i Hudiksvall.
- Det är jättebra. Det är lättare att åka hit från Delsbo, säger Dessie Friberg.
Att träffa andra mammor i samma ålder, är viktigt.
- Man har lite mer utbyte av varandra om man är i samma ålder, säger Rebecca Wittesjö.

























































Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 feb 2012 08:23 sd (Ej registrerad)
kan bara hålla med sign karl L. Det verkar som om flera löser arbetsbrist och ingen ekonomi med att skaffa barn och få bidrag att leva på. det är ingen framtidsväg. bättre att satsa på utbildning, skaffa ett stabilt jobb, skaffa eget boende,leva livet,resa mm. man har kanske träffat en partner man vill dela livet med, då först ska man fundera på om man vill skaffa barn. många tänker inte på att man ska ta hand om barnet i minst 20-25 år innan barnet kan stå på egna ben med egen ekonomi och bostad. statistiken visar ju också att många skaffar barn först runt 35-40 års åldern idag , många avstår också ifrån att skaffa barn idag pga hur det ser ut i världen & med jobb och bostäder
Skrivet 3 feb 2012 08:29 sd (Ej registrerad)
ja sen står ju sos för resten. hyran,mat,kläder,tv,internet, mm ja listan kan göras lång. de 180 kr/ dag går nog till att sitta på stadens fik. där ser man ju dagligen många av dessa unga mammor , men väldigt sällan finns det några pappor med i bilden.
Skrivet 3 feb 2012 08:44 J (Ej registrerad)
Karl Ljungman (Ej registrerad) skrev:
Alternativet hade kanske varit att skaffa en stabil ekonomi innan man skaffar barn? Att göra saker man definitive inte har råd med och därmed hamna i en beroendeställning till någon annan är sällan smart.
SVAR:
Inte lätt för ungdomar att skaffa sig en stabil ekonomi i detta MASSARBETSLÖSHETENS Sverige. Försvinner ju jobb för alla åldersgrupper i en rasande takt. Du kanske tycker vi helt enkelt ska sluta skaffa barn i det här landet?
Skrivet 3 feb 2012 08:47 Har sj varit där! (Ej registrerad)
Ja ibland så väljer man inte när ett barn ska komma. Sen bara det att få ett jobb idag är så mkt svårare. Om det hade varit lättare att få jobb så hade många unga mammor inte behövt leva på grundnivån. Det handlar inte om att det är "unga" utan om att det inte finns jobb!!!
Skrivet 3 feb 2012 08:55 H.J (Ej registrerad)
Håller med Ljungman. Man skaffar inte barn innan man har en stabil inkomst, och man klagar definitivt inte på att bidraget man får är för lågt!
Skrivet 3 feb 2012 09:13 Mamma (Ej registrerad)
I dagens samhälle är det nog inte så lätt att få ett jobb med stadig ekonomi. Då blir det många barnlösa isf. Befolkningen kommer minska. Men det kanske är bra för då bli det fler jobb över. Eller?
Skrivet 3 feb 2012 09:16 ung mamma (Ej registrerad)
medans sambon kanske har fast inkomst så kanske unga väljer att skaffa barn? blir riktigt förbannad när folk slänger ur sig idiotiska kommentarer. själv ung och har barn, och skaffar man barn vet man att man får lägga alla pengar på barnen, det är en självklarhet.
Skrivet 3 feb 2012 10:17 mamma till 6 (Ej registrerad)
om man i dagens samhälle ska vänta med att skaffa barn tills ekonomin blivit stabil, då skulle det resultera i att inte skaffa barn alls. Allför många av dagens ungdomar får inga jobb trots utbildning. Arbetslösheten är för hög i Sverige idag. Att skaffa barn är en naturlig del av livet och enligt mig den bästa delen. MEN visst är det svårt att som förälder kämpa med ekonomin. Pengar är inte allt men driver par till barnlöshet pga att de väntar för länge med att skaffa barn. väldigt tråkigt tycker jag.
Skrivet 3 feb 2012 11:15 Sara (Ej registrerad)
Annars kan man ju alltid göra som många andra i landet insett. Man får ta och flytta till jobben och inte sitta och vänta på att jobben ska komma till byn. Har inget emot att man får barn i unga år, men man ska inte sitta och gnälla över en situation som man självmant satt sig i. Dessutom finns det kundtjänst jobb som kan skötas från det egna hemmet. Så snacket om att det inte finns jobb går jag inte på - snarare så att jobben inte är fina eller nära nog.
Skrivet 3 feb 2012 11:49 Ej mamma (Ej registrerad)
Om man är lite noggrann när man läser artikeln så klagar faktiskt inte mammorna särdeles mycket, de konstaterar mest att det är som det är. Det är nog snarare skribentens vinkling som är tokig i det här fallet.
MEN för övrigt så håller jag med de som tycker att man inte ska skaffa barn förrän man har ekonomi och förstånd att ta hand om dem. Att skaffa barn istället för att utbilda sig eller söka jobb känns som en rätt dålig idé tycker jag. Och om det mot förmodan skulle leda till en befolkningsminskning så är det bara att tacka och ta emot, det finns redan fler människor än vad det här jordklotet klarar av att försörja.
Skrivet 3 feb 2012 12:39 Fred (Ej registrerad)
Jobb är ett skämt. aldrig har det varit så svårt att få tag på ett normalt jobb. det kan va lätt för vissa som är 30+ och levt i hudik hela livet. men vissa som mig själv som flytta hit för 5 år har ingen möjlighet. jag har barn och jag älskar dom. jag hade jobb innan men sen fanns det inte råd att ha kvar mig. Och nu har jag varit arbetslös.
Så alla som tycker dom vet nåt om jobb och hur man ska leva kanske ska prova att va arbetslös först. och kanske ska ni prova att gå i våra skor då kanske ni inte hade slösat era tid med en dum kommentar!
Skrivet 3 feb 2012 13:33 Har sj varit där! (Ej registrerad)
Tycker att det är tråkigt att "vissa" här inne som vräker ur sig en massa kommentarer ytan att ha tagit reda på fakta. Soc betalar långt ifrån ut allt det där... och har man en partner så skulle det kännas lite konstigt om han var med på fiket ist för att ev jobba/plugga! Mamma träffar är för mammor och pappa träffar för pappor. Sen om man väljer att ta en fika som kanske kostar 30:-, vad ska man göra då sitta hemma? Kostar pengar de med?
Skrivet 3 feb 2012 13:59 Johan (Ej registrerad)
Sara (Ej registrerad) skrev:
Annars kan man ju alltid göra som många andra i landet insett. Man får ta och flytta till jobben och inte sitta och vänta på att jobben ska komma till byn. Har inget emot att man får barn i unga år, men man ska inte sitta och gnälla över en situation som man självmant satt sig i. Dessutom finns det kundtjänst jobb som kan skötas från det egna hemmet. Så snacket om att det inte finns jobb går jag inte på - snarare så att jobben inte är fina eller nära nog.
______________________________________________________
@ Jo vi har de facto en arbetslöshet som bara stiger i Sverige. Arbetslöshet=fler arbetslösa människor än lediga arbeten. Ekvationen går inte ihop. Det spelar ingen roll serru om vi avfolkar landsbygden och alla flyttar till storstäderna så finns det inte jobb åt alla ändå. Läs på!
Skrivet 3 feb 2012 16:25 fred (Ej registrerad)
Sara (Ej registrerad) skrev:
Annars kan man ju alltid göra som många andra i landet insett. Man får ta och flytta till jobben och inte sitta och vänta på att jobben ska komma till byn. Har inget emot att man får barn i unga år, men man ska inte sitta och gnälla över en situation som man självmant satt sig i. Dessutom finns det kundtjänst jobb som kan skötas från det egna hemmet. Så snacket om att det inte finns jobb går jag inte på - snarare så att jobben inte är fina eller nära nog.
ja kul att ge upp sitt liv om man har familj här. tror knappast dom som flyttar till en annan stad har en famlij att ta hand om. skolor som ska passas etc.
Tror inte folk ska kommentera om dom inte har en blekaste aning om hur det är att leva med det. lätt för folk att sitta och prata skit om andra när dom själv har jobb.
Skrivet 3 feb 2012 18:52 fia (Ej registrerad)
Jag är 23 år, har en sambo sedan 4 år. Jag pluggar och han har jobb. Vi längtar ihjäl oss efter att skaffa barn, vill helst ha nyss. De flesta av våra vänner har barn. MEN för våra framtida barns skull så väntar vi tills jag är utbildad och jobbat nåt år. Vi anser att det är egoistiskt att skaffa barn om man inte har ekonomin till det. Jag är uppväxt fattigt, jag skulle vägra låta mina barn växa upp så när det finns alternativ. Det finns jobb, kanske inte drömjobb men man får ta det man får om man inte utbildar sig eller är på arbetsgivare. Dagens ungdom är för kräsen och tror att allt löser sig av sig självt. All respekt till er som blivit varslade, har varit där. Vi kämpade och det ordnade sig.
Skrivet 3 feb 2012 20:12 arbetslös (Ej registrerad)
Alla som får grundbidraget är inte arbetslösa 17 åringar, man kan vara 28 år och arbetslös civilingenjör också. Mitt stora "misstag" var att studera vidare direkt efter gymnasiet, dvs inget arbete att beräkna ersättning på. Nu har jag dock gift mig rikt (läs: man med jobb) så vi kommer att klara oss ändå när barnet kommer, men det är riktigt tråkigt att höra alla fördomar som ploppar upp så fort man pratar om att höja ersättningen. Hade detta varit en diskussion om ersättning vid arbetslöshet hade det låtit helt annorlunda, trots att det också gäller personer som är utan arbete.
Skrivet 3 feb 2012 20:53 R (Ej registrerad)
Det är ju vi Mammor, unga som gamla som bygger upp vårat samhälle, skapar! Vi sitter absolut inte och gnäller och som en annan skrev att pengarna går till att sitta på cafe, kom igen!! Jag skulle aldrig byta utan den kärlek och lycka jag fått mot pengar, vad är det?! Ne jag tycker unga mammor gör det bra i dagens samhälle, ibland är det kämpigt men jag tycker inte vi sitter och klagar! Tvärtom pratar vi om hur lyckliga vi är över våra barn och våra liv! Sen var de någon annan som sa att man ska "leva livet" innan man skaffar barn, vem vet vad för liv vi levt innan! Jag gjorde mycket innan jag skaffade barn och satte inte mitt barn på denna jord för att stabilisera någonting utan för att jag kände att det var dags! Kärleken till barnen är ju trots allt oövervinnerlig! Länge leva unga starka mammor! :)
Skrivet 4 feb 2012 10:55 R (Ej registrerad)
Dessutom det är väl knappast pengarna barnen vill ha utan vår kärlek vi ger till dem, de är ju inte så att dem får vatten och bröd, och jag iaf har en fästman som också jobbar så ne det handlar bog mest om prioriteringar! Vi kanske ute kan gå och äta på lyxiga restauranger men vi har mat å bordet och vi har oändligt mycket kärlek och de överlever man på länge! :)
Skrivet 4 feb 2012 13:54 Rolf Samuelsson (Ej registrerad)
De behöver allt stöd från samhället
Skrivet 4 feb 2012 20:36 Ignatius J Reilly (Ej registrerad)
Man kan ju VÄLJA att skaffa barn eller inte ( de flesta vet hur barn kommer till) och gör man det så bör man har förutsättningarna att kunna försörja både sig och barnet utan att förfasas över låg ersättning. Jag o min sambo är båda 32, lånvarig seriös relation, inga barn och fast jobb sedan 3 år.. nu är det kanske läge att skaffa barn utan att behöva bekymra sig om låga ersättningar, utan att vara beroende av bidrag från diverse håll och med en bra buffert ihopsparad till babysaker och ett ordentligt blöjföråd, barnkonto... Det är alltför lätt att skylla på systemet,arbetsförmedlingen, regeringen, v75 och söndagstidingen... de flesta människor är själva ansvariga för sin situation och det är patetiskt att höra på när de sen klagar över den. Som man sår får man skörda :P