Tre vargar får skjutas - för lite tycker jägarna
Relaterat
På torsdagen kom Naturvårdsverkets beslut om hur många vargar som får skjutas i licensjakt under perioden 2 januari - 15 februari. För de fem län med reproducerande vargstammar där jakten kommer att bedrivas gäller det totalt 27 vargar, det ska motsvara tio procent av den svenska vargstammen
Tilldelningen för Gävleborgs län är tre vargar, vilket är samma antal som tilldelats Västra Götalands och Örebro län. En betydligt större har fallit på Dalarnas och Värmlands läns lott som får skjuta nio vargar var.
Inför beslutet har Naturvårdsverket tagit in synpunkter från vargforskarna och berörda länsstyrelser. Beslutet har överlagts med Naturvårdsverkets Råd för rovdjursfrågor och jägarorganisationerna. Enligt Naturvårdsverket har man i stort följt länsstyrelsernas förslag.
- Det är en balansgång att bedöma hur stor licensjakten ska vara utan att hota stammens fortlevnad. Vi kan inte tillåta alltför stor licensjakt eftersom vi behöver ha utrymme för skyddsjakt på vargar som orsakar skador på tamdjur. Sedan 1 mars har fem vargar fällts vid skyddsjakt, säger Susanna Löfgren, chef för Viltförvaltningsenheten vid Naturvårdsverket.
Vargforskarna i Skandulv har bedömt att mellan 30 och 48 vargar bör fällas vid skydds- och licensjakt för att uppnå riksdagens målsättningar för att balansera den svenska vargstammen till 210 individer.
Ingen jakt i och runt Galvenreviret.
- Det är viktigt att värna de östliga vargar som under senare år kommit in i Sverige och Norge och även att värna deras avkomma. Därför tillåts ingen jakt i och kring Galvenreviret i Gävleborgs län. Vi uppmanar alla jägare att inte fälla sändarmärkta vargar, eftersom några av de östliga kan vara på vandring, säger Susanna Löfgren.
Skyddområdet kring Galvenreviret är åt öster Ljusnans dalgång upp till Ljusdal. Söderut är det vägen Bollnäs - Edsbyn - Voxna. Västerut är det vägen Voxna - Lobonäs och sedan rakt norrut tillvägen Ljusdal - Los som är norrgräns. Enligt Tomas Bernelind, rovdjursansvarig på länsstyrelsen i Gävleborg, överlappar det här skyddsområdet en del andra vargrevir i länet.
Styrelsen för Svenska Jägareförbundet i länet satt i ett möte under torsdagen och vi tag på länsordförande Karl-Evert Hellsén på telefon.
- Vi är inte positiv om jag säger så. Vi hade nog hoppats på mer, det dubbla antalet kanske. Däremot är vi positiva till att det blir jakt, säger han.
Karl.Evert Hellsén gillar heller inte den stora avgränsningen runt Galvenreviret som han anser avskärmar halva landskapet för jakt.











































Senaste kommentarerna:
Skrivet 18 dec 2009 18:48 abzint (Ej registrerad)
Jag bor 100 m från där dom såg varg förra veckan i Edsbyn.
Men jag är räddare att gå över långgatan än att gå där dom såg vargen.
Läser i denna tidning att drog påverkade bilförare tas var och varannan dag. förra helgen gick jag vid gymnasiet och fick hoppa åt sidan för att inte bli överkörd av en biljakt där polisen jagar påverkad bilförare! Helg filmen blev lite avslagen på TV när jag upplevt detta live!
Skrivet 18 dec 2009 19:40 skogen (Ej registrerad)
är själv jägare, med vill att vargen ska vara kvar , har varg och björn runt husknuten och dom har alldrig gjort oss någonting , som jag skrivit förut så skjuter jägarna mer hundar under jakt än vargen tar och bilarna kör ihjäl över 200 hundar varje år under jakt , jag tror att jägarna med deras hundar har fått lite konkurens ,eller hur , känner en som har hund nere i värmland som matar vargar på vintern och vargarna har inte gjort något mot hunden eller person ifråga någongång ,
Skrivet 18 dec 2009 21:00 m (Ej registrerad)
pab! efter din kommentar har jag förstått att du är en av de oseriösa och empatilösa jägare som bör bli utesluten ur jägarkåren och det genast! hur kan man hota med bojkott av eftersök? det visar ju hur illa det är ställt med jägarkåren.det värsta är ju att dom flesta jägare har den inställningen, ni seriösa och ansvarsfulla jägare måste ta ert ansvar och se till att dessa avarter till jägare får lämna kåren och det fort.det är dom som gör att folk blir förbannade på jägare i största allmänhet. det är dags att
vakna nu och agera!!!
Skrivet 18 dec 2009 21:06 nollvision (Ej registrerad)
I Pyhäjärvi i FIN blev en skogsmaskinförare biten i handleden av en varg på onsdagskvällen.
Föraren höll på med reparationsarbete när han attackerades av ett stort djur.Mannen lyckades ta sej fri men fick svåra bitskador och tvingades uppsöka hälsovårdsstationen för omplåstring :mrgreen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009121 ... 6_uu.shtml
Var det inte nån djurrättsaktivist som påstod att "vargen är inte farlig
Skrivet 18 dec 2009 21:26 skogen (Ej registrerad)
håller med föregående talare fullständigt (m), sådant skitsnack kan man hålla på med i sandlådan som pab skriver , helt ansvarslöst men det är väl sådär varghatarna tänker , har själv varit jägare i över 40 år och skulle tillnärmastevis inte komma på en sådan tanke ens , och som pab skrev så kan jag tala om att jag har ingen pudel utan en hund som skulle skaka skiten ur dom flesta hundar,
Skrivet 18 dec 2009 21:34 skogen (Ej registrerad)
det finns också 2 sagor som heter "stora stygga vargen" och "rödluvan och vargen" men det är nog bäst att vissa jägare tar med "mammsen" när ni läser det :)
Skrivet 18 dec 2009 22:10 nollvision (Ej registrerad)
det finns sanning i dom sagorna
Skrivet 19 dec 2009 00:23 Einsteins ande (Ej registrerad)
Jo för maken till fantasier som vargkramarna målar upp är ju skrattretande,min svågers mammasbror sa att en jägare gjort si o en annan så. Ja jösses.
Skrivet 19 dec 2009 06:46 Mi (Ej registrerad)
Lone Raider; Vilket SKITSNACK. Var har du fått dom uppgifterna ifrån??? Att jägarna inte gick ut efter Tjernobylolyckan.... Varför finns det alltid två läger kring jägare och jakt, det går faktiskt att vara djurvän och jägare samtidigt. Jag jagar inte själv, klarar inte av att skjuta några djur, men jag har människor omkring mig som jagar. Ni som grälar över jakten, är ni veganer? Dessa djur har åtminstonde fått levt ifrihet medan julskinkan de flesta kommer att servera i dessa tider knappas kommer från något "lyckligt" liv. Men då är man ju inte inblandad i själva dödandet så då kan man äta med gott samvete å kalla sig djurvän ändå!
Skrivet 19 dec 2009 09:42 Iste/Bogården (Ej registrerad)
Låt naturvårdsverket avgöra om detta med vargar,
och inte dessa så kallade jägare, som släpper ut sina hundar i skogen titt som tätt, är det konstig att vargen dödar en stirrig jakthund som yrar omkring och skäller, vi tycker inte detta är konstig, I naturen är detta beteende hos hundarna inte accepterat av vargarna, dessa yra jakthundar kan ju stressa vem som helst, fråga mig bara! som är utsatt för detta nästan året om.
Skrivet 19 dec 2009 09:51 Östansjö/Vallsta (Ej registrerad)
Vargen ska vara kvar! i våra skogar Jägarn får väll sluta springa omkring med sina tokiga hundar och stressa allt och alla, Det går ju knappt plocka bär utan att man ser dessa grönklädda stinkande personer sticka fram näsan bakom något träd. dessa några fanatiker gör ju så att dom stressar massor av folk samt minst sagt djuren i skogen. stress brukar nästan alltid utlösa agresiva beetende hos djur.
Skrivet 19 dec 2009 10:37 snö mannen (Ej registrerad)
Ja folk är livrädd för vargen då är det väl värre med sk tamhundar som gnaver på folk å biter ihjäl barn var å varannan dag.då måste det väl vara bättre att införa skydds jakt på kamphundar rottweilers pitbulls å allt vad dom heter
Skrivet 19 dec 2009 12:56 Jägarn` (Ej registrerad)
Jag tror verkligen det är ett gäng "rabarber-ätare" som påstår sig vara jägare när man läser vissa kommentarer!!!! Ingen jägare med eftersökshund vill släppa sin hund på ett trafik eftersök om det finns varg i närheten. Möjligtvis gå med hunden i band, men det funkar inte alla gånger. Jag skulle då inte vilja "offra" min jakthund för att få tag på en trafikskadad älg. Kanske dom som vill ha vargen i våra skogar kan sköta det....Nej, bort med vargen helt från sverige. Den är inte utrotningshotad !
Skrivet 19 dec 2009 17:27 SD 2010 (Ej registrerad)
Skjut fler vargar och mindre älgar.
Skrivet 19 dec 2009 17:55 m (Ej registrerad)
einsteins ande!inget passande namn,nollan hade varit mera passande! min svågers mammas bror! läs igen, sakta och ordentligt! svåger skrev jag, och varenda ord är sant. jägarn mfl. inte släppa hunden vid eftersök! vad är det för nonsens?för två månader sedan var det älgjakt då släppte ni gladeligen era hundar eller offrade som ni kallar det.rimligtvis borde det ha funnits varg i området redan då? ni kan ju försöka lura i nån annan att ni hade hundarna kopplade.den här utpressningen visar vad ni är för människor i jägarkåren, samvetslösa ,empatilösa egoister,som utnyttjar skadade vilda djur för egen vinning.det är inte konstigt att det blir två läger. jag vet att det finns ansvarsfulla,empatiska jägare men tyvärr märks dom inte,för dom blir överröstade av dessa avarter som härjar i kåren,och tyvärr får med sig anhängare. jag är ingen vegan för att jag är emot vargjakt,men jag äter inte skinka,och inte kött heller för den delen. det är inget som jag tycker smakar gott.
Skrivet 19 dec 2009 23:12 Marie (Ej registrerad)
Men ge er alla är väl värda att leva på denna jord eller!!!!
Skrivet 20 dec 2009 12:08 skogsmullan (Ej registrerad)
Den här jakten kommer att bli förödande för vargstammen.Ingen skall inbilla mig att denna vargjakt kommer att utföras enligt de regler och förordningar naturvårdsverket och länsstyrelsen fastställt.Jägarna har obefintlig kunskap om vargjakt.Och inga sjysta metoder kommer att användas när hatet mot vargen är så stort. Här lär det bli ren utrotning och jakt med skoter.. Tjuvjägare hotar till och med länsstyrelsens vargspårare som bara gör sitt jobb.
Naturvårdsverket och länsstyrelserna har gjort bort sig totalt för att gå jägarkåren till mötes.
Skrivet 20 dec 2009 16:17 Jägarn` (Ej registrerad)
Svar till "m" . Håller med att din signatur borde varit "nollan". Det finns faktiskt många jaktlag som inte har släppt sina hundar på älgjakten pga att det finns varg inne på området. Då är nog chansen liten att man får tag på en jägare som vill släppa sin hund på ett eftersök. Ta reda på lite mer fakta innan du uttalar dig. Kolla med dom jägare som fått sina hundar varg-riven vad dom tycker om vargen och hur vargen har påverkat deras livskvalitet. Det är ju faktiskt många som bor i glesbygden för att kunna ha närheten till jakt. Ät du dina morötter, men många med mig vill fortsätta äta viltkött.
Skrivet 21 dec 2009 19:42 Lone Rider (Ej registrerad)
Säkert inget fel att äta älgkött, men varför ska jägarkåren ha ensamrätt på "skatteuttaget" . Rovdjuren är en del av vår fauna, de är oxå mycket mer skickliga på att upprätthålla den ekologiska balansen, när vargen jagar så stryker de sjuka och svaga djuren med i första hand och inte de starka och ståtliga. Sen är det naturligtvis så att jakt utan drivande hund ställer "något" högre krav på jägaren nu när inte hunden gör i stort sett hela jobbet. Ifall ni saknar den kompetensen så kanske ni skulle skaffa er en annan hobby.
Skrivet 22 dec 2009 17:14 Jägarn` (Ej registrerad)
Undrar vad det var som var "obalans" i naturen under perioden 1920-1980 talet när vargen inte fanns i sverige ??????