Fredag 3 september 2010

Ljusdal Söderhamn Nordanstig Ovanåker Hudiksvall Bollnäs   Lunchguiden
Familj Resor Bostad Köp och Sälj Motor Jobb Lokus Lägg in annons

Bollnäs C

Bollnäs C
Publicerad 29 juli 2010 Uppdaterad 29 juli 2010
Textstorlek 1 2 3
Jan Kjellberg hade ingen framgång med sitt överklagande.

Jan Kjellberg hade ingen framgång med sitt överklagande.

Fotograf:
Cohnny Skoglund

Brotorgsbesvär avslogs direkt

Förre moderatpolitikern Jan Kjellbergs besvär över det nya Brotorgsavtalet avslås. Det meddelade förvaltningsrätten i Falun redan under torsdagen.

Relaterat

Eftersom hela ärendet omedelbart avgjordes i sak ser rätten heller inget skäl till att pröva Kjellbergs begäran om verkställighetsförbud (inhibition).

Den nya domen i förvaltningsrätten kommer bara åtta dagar efter att Jan Kjellbergs besvärsskrivelse diariefördes hos rätten. I de här sammanhangen är det en mycket kort handläggningstid.

- Vår bedömning var att det fanns ett tillräckligt underlag för att avkunna domen i sin helhet. Därför fanns det heller inga skäl att meddela inhibition i målet, säger förvaltningsrättsnotarie Elin Ruthström.

Domen är undertecknad av rådman Eljena Ulfhake Berglund.

I domskälen avvisas de skäl för besvären som Jan Kjellberg lämnat. Rätten framhåller att det är den klagande som har bevisbördan för att fullmäktigebeslutet om Brotorgsavtalet den 28 juni var olagligt.

Det hela har formulerats så här:

"De skäl som Jan Kjellberg åberopat medför inte att det kan anses visat att det överklagade beslutet är olagligt i något av de hänseenden som anges i tionde kapitlet, åttonde paragrafen i kommunallagen".

I besvären hävdade Jan Kjellberg att bolaget AB Kungsbacka Tofteredsvägen inte är en behörig avtalspart med kommunen. Han ansåg också att ett nytt avtal ingåtts utan att ursprungsavtalet med IBI Sverige (nuvarande Sjaelsö) från 2007 hävts.

Men i laglighetsprövningen av det kommunala beslutet ses detta alltså inte som något bevis.

Efter beskedet överväger Jan Kjellberg att begära prövningstillstånd i nästa instans, kammarrätten.

- Men det som också är anmärkningsvärt är att förvaltningsrätten i semestertider har haft kapacitet att avkunna dom på en vecka. Det hela verkar väl preparerat. Här ligger nog en hund begraven, säger han.

- Nu ska jag prata mer med jurister som är experter på kommunal rätt.

Publicerad 29 juli 2010 Uppdaterad 29 juli 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 29 jul 2010 22:14 Trött skattebetalare.. (Ej registrerad)

Likt ett trotsigt barn som inte får som man vill och utan självkritik eller insikt om att det kan vara så att Jan är ute och cyklar, så insinuerar man givetvis att det är nåt skumt med det hela, då man får ett avslag. Otroligt!! Kommunen får väl täckna vilka avtal de vill, utan att fråga Jan eller någon annan enskilld medborgare. Jan uppger i tv att han gör detta för medborgarna i Bollnäs. Du har glömt att fråga mig och många av mina vänner. Vi vill INTE ha din hjälp... Tack för att du åtminstonde klev av politiken....

Skrivet 29 jul 2010 22:44 Är Bollnäsbo (Ej registrerad)

Men låt dom unga i kommunen bestämma om det ska byggas, för det är dom unga som är Bollnäs framtid! Sluta vara bakåtsträvare! Man blir så trött på folk som inte vill att Bollnäs som stad ska utvecklas... Börja bygga nu. Låt staden växa! Annars är det bara att göra fäbodvall av alltihopa... En som är trött på alla bakåtsträvare.

Skrivet 29 jul 2010 22:51 Centrumhusboende (Ej registrerad)

Tack och lov för detta, även om det uppenbarligen var ett enkelt och självklart beslut.
"Här ligger nog en hund begraven", säger Kjellberg enligt artieln. Menar karl´n att kommunen och förvaltningsrätten agerar i maskopi? Eller vad är det han antyder. Skrämmande inställning till rättsväsendet från en före detta förtoendevald, som dessutom har (eller har haft) uppdrag som nämndeman vid tingsrätten!
Slutligen: Ska vi slå vad om att Kjellberg, efter att ha konsulterat sina kommunalrättsliga "experter", inkommer med en överklagan på dagen tre veckor från idag räknat...

Skrivet 30 jul 2010 01:14 Thomas (Ej registrerad)

Klart att det är nåt skumt! Lagmannen heter Eljena! Det är naturligtvis ryssarna som ligger bakom. De kommer att bygga en bas UNDER Brotorget,och via Myrbäckskulverten infiltrera Södra Norrland. Tur att det är nån mer än jag som fattat!

Skrivet 30 jul 2010 02:40 samlingsplats (Ej registrerad)

Denne Kjellberg, förstår inte rikitgt vad han menar med det hela egentligen. Han måste leva i en egen liten bubbla. Som han säger i tv inslaget om att invånarna skulle få vara med och bestämma. Ja då skulle det bli ganska klart val för dem flesta tror jag, iaf de yngre som skall få leva med detta lite längre än honom. Det är väl trevligare med en liten galleria än ett torg som samlingsplats. Vi har ju tingshustorget kvar som vi kan ha till sådant då ifall pensionärer vill träffas. Nej nu hoppas vi att inte fler bakåtsträvare likt Kjellberg dyker upp och sabar det hela. Då är Bollnäs kommun en mindre invånare snart.

Skrivet 30 jul 2010 09:14 Positiv pensionär (Ej registrerad)

Denne Kjellberg gör mig riktigt vansinnig när han i intervju i TV m m säger att Bollnäsborna inte vill ha en galleria på torget. Vilken stolle som tar sig rätten att tala för mig och resten av Bollnäsborna. Det blir aldrig bra när gamla gubbar typ Kjellberg och Tidholm försöker bestämma över framtiden och andra människor.

Skrivet 30 jul 2010 10:22 Iakttagare i Bollnäs. (Ej registrerad)

Här blandas en massa ihop. Brotorgseländet är tragiskt,dessa konstiga turer,och beslut! Självklart är många medborgare oroliga efter alla turer.- Självklart kan misstro uppstå.- Att inte våra Kommunala tillgångar och resurser skötes på ett schysst sätt,dessa tankar kan naturligtvis uppstå!! --Makthavare skall granskas,det är viktigt.- Jag kan förstå Jan K reaktion, då detta ärende ,uppdrag, snabb-behandlades,"mitt i semester Sverige."

Skrivet 30 jul 2010 11:55 Micke (Ej registrerad)

Såg inte TV-intervjun men har han sagt att Bollnäsborna inte vill ha en galleria på torget så är han en jäkla lögnare, han har inte frågat mig m.fl. Han får väl ställa upp till val i höst om han vill ta på sig rätten att tala för folk...

Skrivet 30 jul 2010 13:13 Skruven (Ej registrerad)

Jaha,så var han igång igen,nu får han väl ändå lägga av och skaffa sig ett jobb!!!Vad är det för människa egentligen?Vad baserar han det uttalandet på att dom flesta i Bollnäs inte vill ha en galleria eller affärer??

Skrivet 30 jul 2010 18:21 Tror på Bollnäs (Ej registrerad)

Ja man undrar när/hur länge ägarna av torget orkar med denna soppa. Själv har jag känt ägarna av torget länge, lovar att dom kommer att göra något jätte bra med torget, Brotorget delas på hälften, galleria samt ett fint torg. Alla blir nöjda, jobb åt våra unga samt något att sitta på för våra gamlingar. Soppan måste ta ett slut,tyvärr har många politiker fått bära skulden för alltihopa, Strängen, Degerman, Persson,mm. Jag tycker att våra politiker gör det bra som orkar med alla motsträvare/klagare. FY PÅ ER ALLA SOM KLAGAR. UTVECKLA BOLLNÄS. HIPP HURRA PÅ ER-

Skrivet 30 jul 2010 21:25 Luttrad! (Ej registrerad)

"Ja, jag tycker att det här inte är i linje med vad Bollnäs-borna önskar..." var de exakta orden som Kjellberg använde i inledningen av reportaget, som någon nämnde här tidigare! Med risk för att jag tar orden ur dess sammanhang... men hur i h-vete kan han stå och säga något liknande? Vilka personer har han frågat i Bollnäs? Har han underlag för det han säger? Har han skickat ut en "personlig" Gallup-undersökning där majoriteten av Bollnäs kommuns invånare fått säga sitt? Eller bygger han sina påståenden på vad några få uttryckt i privata konversationer till honom? Är det rent av hans egna åsikter och ingen annans? Oavsett vilket, så tycker jag herr Kjellberg beter sig oerhört fånigt. Personligen var jag också emot att man "rev" Brotorget först. Men det är klart bättre att få något byggt där nu, än att låta det fortsätta se ut som en öken! En galleria kan säkert vara bra för centrum i slutänden och får man dessutom en liten del som torg så är väl det bara bra! Vad är annars problemet?

Skrivet 31 jul 2010 12:49 Bollnäsare i Bollnäs (Ej registrerad)

Försäljningen av Brotorget var en dundermiss. Det kan varit så att Saelsö och TuppÄnga varit i maskopi redan tidigt.Avtalsbrottet ledde till att Kommunen lade sig platt. Därför vill man tala om HM nu istället. Vad anser vi om våra styrande förtroendevalda ,efter detta?

Skrivet 31 jul 2010 12:51 Trött skattebetalare. (Ej registrerad)

Är Bollnäsbo (Ej registrerad) skrev: Men låt dom unga i kommunen bestämma om det ska byggas, för det är dom unga som är Bollnäs framtid! Sluta vara bakåtsträvare! Man blir så trött på folk som inte vill att Bollnäs som stad ska utvecklas... Börja bygga nu. Låt staden växa! Annars är det bara att göra fäbodvall av alltihopa... En som är trött på alla bakåtsträvare.

Intämmer helt i vad Bollnäsbo säger. Borde vara förbjudet att agera i något som får en negativ effekt för Bollnäs framtid och unga. Kjellberg slipper ju uppleva framtiden, som våra unga ska bo och leva i. Då gäller det att vi har jobb och utveckling i bygden och inte styrs av gnällspikar och bakåtsträvare som tyckte att allt var bättre förr. Människor som tidholm och Kjellberg är farlig då de inte drivs av sunt förnuft utan av sin egen "jag " känsla.

Skrivet 31 jul 2010 13:02 Jättetrött (Ej registrerad)

Undrar vad exakt denna "soppa" har kostat Bollnäsborna. Advokatkostnader, extra möten, folk som ska ta fram handlingar, tid för tjänstemän mm. Jag blir mörkrädd när jag tänker på hur vissa håller på och bråkar och käbblar. Tänk om dessa männskor lade ner samma energi på att åstakomma nåt bra istället.

Skrivet 31 jul 2010 16:27 Centrumhusboende (Ej registrerad)

Bollnäsare i Bollnäs (Ej registrerad) skrev: Försäljningen av Brotorget var en dundermiss. Det kan varit så att Saelsö och TuppÄnga varit i maskopi redan tidigt.Avtalsbrottet ledde till att Kommunen lade sig platt. Därför vill man tala om HM nu istället. Vad anser vi om våra styrande förtroendevalda ,efter detta?

Jag har hört att även Tony Soprano och Jultomten hade ett finger med i spelet...

Skrivet 2 aug 2010 13:34 Beskrivning (Ej registrerad)

Jag läser i dagens Ljusnan att Moderaten Ingvar Persson anser att Jan Källberg är en rättshaverist.
-Påstridighet,envishet,vilja att alltid ha rätt- är en bra beskrivning av I Perssons agerande och påhopp ,person angrepp i Kommun politiken.

Skrivet 2 aug 2010 18:31 Argusögat (Ej registrerad)

Sign "Beskrivning"
Håller fullständigt med. Är det någon som ska kallas rättshaverist så är det denne Ingvar Persson som i fråga efter fråga utmärker sig med uttalanden som att det inte är så viktigt att följa vare sig lagar eller förordningar. "Man måste hoppa på tåget", "man måste gena för att komma nån vart". Jo, vi känner igen tongångarna från denne ohyfsade moderat som utan ett spår av självkritik vräker ut sig vad som helst.
Heder åt Jan Kjellberg som ändå tolkat vad många Bollnäsbor tycker och därmed nyttjat sin högst demokratiska rätt för att få ärendet prövat. Är detta rättsvidrigt ?

Skrivet 2 aug 2010 19:32 En som vet (Ej registrerad)

Det behövs fler politiker som Ingvar Persson. Politiker som vågar stå för det andra bara mumlar bakom ryggen. Ärlighet varar längst.
En som vet!

Skrivet 2 aug 2010 20:58 M (Ej registrerad)

Argusögat (Ej registrerad) skrev: Sign "Beskrivning"
Håller fullständigt med. Är det någon som ska kallas rättshaverist så är det denne Ingvar Persson som i fråga efter fråga utmärker sig med uttalanden som att det inte är så viktigt att följa vare sig lagar eller förordningar. "Man måste hoppa på tåget", "man måste gena för att komma nån vart". Jo, vi känner igen tongångarna från denne ohyfsade moderat som utan ett spår av självkritik vräker ut sig vad som helst.
Heder åt Jan Kjellberg som ändå tolkat vad många Bollnäsbor tycker och därmed nyttjat sin högst demokratiska rätt för att få ärendet prövat. Är detta rättsvidrigt ?

"JA" det tycker jag!

Innehåll

Berätta vad som händer nära dig

Du kan själv rapportera om vad som händer hos dig.

På HelaHälsingland kan du medverka med dina egna bilder, artiklar och filmer.

Anmäl dig nu på MinSida och på en minut är du igång.

Annat innehåll

Ny senaste nytt Bollnäs

frågan

När ska du rösta i valet?


Läs Ljusnan som PDF. Tidningen i digital form.

Din webbläsare stöder inte flash!
  1. Tv-guiden

Senaste inloggade Min Sida

Inloggade senaste timmen: 0

  1. Stefan Larsson Brynäs IF
  2. Hans Fryklund Hans Fryklund
  3. Lillemor Lönnberg
  4. Bernth  Bergström BGB44
  5. Lisa Hall
  6. madde

Sök på Bollnäs

Hälge
Reseguiden

Evenemangsguidelista - Bollnäs

Visa alla/dölj alla
I veckan
Musik

Allsångskväll med läsarsånger

Vevlingestrand , Bollnäs C

Ivan & Yngve bjuder på allsång med läsarsångr i Sommarkyrkan på Vevlingestrand.

Börjar: 4 Sep 19:00 till 4 Sep 20:30
Arrangör: Bollnäs Missionsförsamling
Din webbläsare stödjer inte flash

Kontaktinformation

Dagens rubriker

Nyheter

Inga artiklar har skapats ännu

Nöje & Kultur

Inga artiklar har skapats ännu

Sport

Insändare

Inga artiklar har skapats ännu

September 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1.  
  2.  
  3. 1
  4. 2
  5. 3
  6. 4
  7. 5
  8. 6
  9. 7
  10. 8
  11. 9
  12. 10
  13. 11
  14. 12
  15. 13
  16. 14
  17. 15
  18. 16
  19. 17
  20. 18
  21. 19
  22. 20
  23. 21
  24. 22
  25. 23
  26. 24
  27. 25
  28. 26
  29. 27
  30. 28
  31. 29
  32. 30
  33.  
  34.  
HelaHälsingland.se är en tjänst från Hälsingetidningar AB
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
Tipsa oss!

Har du en nyhet eller en bild som skulle platsa på HelaHälsingland?
Enklast och snabbast får du ut nyheten via MinSida. Klicka på länken nedan för att komma till MinSida
Du kan också lämna ett tips till webbredaktionen via mejl.

Mer om HelaHälsingland.se

Kontakt: redaktion@helahalsingland.se


 
        RSS   - Nyheter direkt till dig

        Vad är RSS - en kort förklaring

         Hälsingland Bollnäs Hudiksvall Ljusdal Nordanstig
         Ovanåker Söderhamn Ledare Sport

        Copyright och upphovsrätt
        HelaHälsingland.se
        Chefredaktör och ansvarig utgivare: Mats Åmvall
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen