Lämnar nytt bud på Nytorp
Turerna kring Nytorp blir ännu fler. Nu lägger företagaren Karin Ånöstam och ridläraren Sigrid Bergåkra ett bud på 10,4 miljoner kronor för lantbruksegendomen.
Relaterat
Det handlar om fem miljoner kronor mer än deras tidigare anbud.
- Vi har fått rådet från en advokat att göra det, säger Karin Ånöstam.
Trots att anbudstiden gick ut den 16 december förra året så har alltså ny handling lämnats till kommunen.
I den erbjuder sig Karin Ånöstam och Sigrid Bergåkra att betala 8 miljoner kronor för fastigheten vid Nytorp, plus 2,4 miljoner för djur, maskiner, mjölkkvot och så kallade stödrätter.
Det nya budet motsvarar, enligt Karin Ånöstam, samma ekonomiska åtagande som det redogjordes för vid en informationsträff den 11 januari.
- Från vår sida klargjordes det att vi var villiga att ta över driftskostnader på fem miljoner kronor under de två år som kommunen måste ha kvar verksamhet för nuvarande elever vid naturbruksgymnasiet. Det kompletterade vårt bud på 5,4 miljoner, varför värdet även då var 10,4 miljoner.
Skillnaden med det nya budet är att det betalas mer för fastigheten, medan kommunen får stå för alla driftskostnader för skolbyggnader, drift av skoljordbruket och övrig skötsel vid anläggningen under två år.
- Att vi gör så här beror på de otydliga anbudsvillkoren i samband med försäljningen. Förutsättningarna var inte klarlagda, hävdar Karin Ånöstam.














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 22 feb 2012 07:31 Nu får det vara nog (Ej registrerad)
Att en så högt uppsatt politiker kan lämna in ett anbud drygt två månader efter anbudstidens utgång är mer än pinsamt. Karin vet mycket väl att kommunen enligt lag ej får ta hänsyn till detta bud så varför då lämna in det över huvud taget?
Jag har varit centerpartist hela mitt liv, men nu är måttet rågat. Efter dessa turer som Karin och hennes man sysslar med kommer jag i nästa val rösta på vad som helst som inte är borgerligt. Trodde aldrig det skulle hända, men nu är det ett faktum. För jag tänker inte vara med och rösta fram så okunniga/korkade politiker till styre i min kommun.
Skrivet 22 feb 2012 08:25 F.d Nytorpare (Ej registrerad)
Detta börjar likna mer en polsk riksdag......
Skrivet 22 feb 2012 08:40 Eftersinna (Ej registrerad)
Karin och Ingvar,jobbar som tvillingar(bilden).
-Hoppas nu inte, att detta är juridiska dimmridåer.
Skrivet 22 feb 2012 09:09 The bottom is nådd ! (Ej registrerad)
Vart är detta på väg ?? Hur kan en sådan person K.Å samt hennes make I.P sitta i kommunalfullmäktige och avgöra var våra skattemedel hamnar ? Nu börjar det väl bli dags att gå till botten med deras agerande...???
Skrivet 22 feb 2012 09:24 KentW (Ej registrerad)
Varför blir man inte längre förvånad!?
- Karin Å vet att detta bud inte betyder nånting överhuvudtaget och att Fullmäktige inte kan ta hänsyn till det överhuvudtaget. Hon hade lika gärna kunna ge ett bud på 100milj.
- Det enda som C+KD+BP+M vill uppnå med detta "bud" är att försöka "lura" oss Skattebetalare att "vi" skulle få mera betalt! Det är bara som vanligt Politiska "Rökridåer" från en sk. "Oposition" som forfranade inte förstått att dom inte "styr" längre.
OM det skulle bli ett "nytt" förslag i det extra Fullmäktigemötet på Måndag för att "förhala" en försäljning av Nytorp, så hoppas jag att man avbryter försäljningen och gör om upphandlingen till en öppen budgivning, så att samtliga budgivare får möjlighet att "anpassa" sina bud.
Vilket kanske vore bäst med tanke på att nu har alla lagt "korten på bordet".
Kommunen kan tex. lägga in i villkoren att:
- Kommunens samtliga kostnader och åtaganden skall övertagas helt från och med 1/7 2012.
Skrivet 22 feb 2012 10:32 Skogstammef-n (Ej registrerad)
Kent W. För en gångs skull håller jag med dig. Avbryt budgivningen och starta en ny öppen upphandling genast.
Skrivet 22 feb 2012 13:18 Karin Ånöstam (Ej registrerad)
Det är helt fantastiskt vilka uttryck alla anonyma kommentarer svänger sig med på nätsidorna.Det finns ingen gräns för hur dumma/olagliga ni anser att vi är!Snälla ni ring oss istället och säg vad ni tycker, våga vara lika öppna som vi är.Ni alla är bara en hop med fega stackare och jag kan inte annat än undra vems ärenden Ni går? Kent W din slutsats är helt korrekt.Vi anser att hela processen är helt absurd och måste göras om.Just därför har vi anlitat advokat som ger oss goda råd.Varför ska kommunfullmäktige välja att sälja en fastighet, varigenom en avveckling av skolan framtvingas, som kostar kommunen betydligt mer än köpeskillingen för fastigheten? Vi önskar verkligen att detta görs om och att det görs rätt!
Skrivet 22 feb 2012 13:21 KentW (Ej registrerad)
Skogstammef-n (Ej registrerad) skrev:
Kent W. För en gångs skull håller jag med dig. Avbryt budgivningen och starta en ny öppen upphandling genast.
Men det skulle samtidigt vara det ultimata svaret på "korruptionen" inom "opositionen".
Det skulle också kunna få till följd att det han som hade ett "orent" bud inkommer med ett "rent" och dessutom högre bud!
Vad ska då "C" med följe ta sig till för att Ånöstam och Persson ska få igenom sitt egetintresse...?!
Tragiskt, är bara förnamnet på den här historien som rent politiskt visserligen gjort att "C+KD+BP+M" "dragit ner byxorna" och visat sin "smutsiga byk" helt öppet, och att det inte är speciellt långt fram till nästa tillfälle att "PERSONRÖSTA".
Vilket är ett mycket bra sätt att visa vad vi som Skattebetalare tycker efter den här mandatperioden.
"Aberstens advokatfirma" är det inte där två kända Bollnäsadvokat verkar....!?
Skrivet 22 feb 2012 13:25 VALLSTA (Ej registrerad)
HUR LÅNGT SJUNKER EN STEN??
Skrivet 22 feb 2012 15:50 Inga I. (Ej registrerad)
Karin Ånöstam (Ej registrerad) skrev:
Det är helt fantastiskt vilka uttryck alla anonyma kommentarer svänger sig med på nätsidorna.Det finns ingen gräns för hur dumma/olagliga ni anser att vi är!Snälla ni ring oss istället och säg vad ni tycker, våga vara lika öppna som vi är.Ni alla är bara en hop med fega stackare och jag kan inte annat än undra vems ärenden Ni går? Kent W din slutsats är helt korrekt.Vi anser att hela processen är helt absurd och måste göras om.Just därför har vi anlitat advokat som ger oss goda råd.Varför ska kommunfullmäktige välja att sälja en fastighet, varigenom en avveckling av skolan framtvingas, som kostar kommunen betydligt mer än köpeskillingen för fastigheten? Vi önskar verkligen att detta görs om och att det görs rätt!
En stilla undran bara om vem som betalar räkningen till advokaten. Skickas även den fakturan vidare liksom LRF:s räkning på de tjänster dom tillhanda höll vid anbudsgivningen ?Var det inte skattebetalarna som ytterst fick stå för fiolerna ?
Skrivet 22 feb 2012 15:57 Jurist ? (Ej registrerad)
Nip it in the bud !
Skrivet 22 feb 2012 15:59 spook (Ej registrerad)
Ånöstam och Persson har åtminstone visioner och vill någonting som är bra för bygden. Det kan man inte säga att belackarna Skogstammef-n och KentW har. Håll ut, Ånöstam och Persson, förfäras ej!
Skrivet 22 feb 2012 17:15 Nu får det vara nog (Ej registrerad)
Karin Ånöstam (Ej registrerad) skrev:
Det är helt fantastiskt vilka uttryck alla anonyma kommentarer svänger sig med på nätsidorna.Det finns ingen gräns för hur dumma/olagliga ni anser att vi är!Snälla ni ring oss istället och säg vad ni tycker, våga vara lika öppna som vi är.Ni alla är bara en hop med fega stackare och jag kan inte annat än undra vems ärenden Ni går? Kent W din slutsats är helt korrekt.Vi anser att hela processen är helt absurd och måste göras om.Just därför har vi anlitat advokat som ger oss goda råd.Varför ska kommunfullmäktige välja att sälja en fastighet, varigenom en avveckling av skolan framtvingas, som kostar kommunen betydligt mer än köpeskillingen för fastigheten? Vi önskar verkligen att detta görs om och att det görs rätt!
Jag kan lätt ställa mig och vara öppen och ärlig mot dig inför tv kameror, tidningar, kommunstyrelse you name it. Men det skulle definitivt inte gynna dig och dina samarbetspartners så du kanske inte ska be om för mycket Karin... Finns massor med fakta som går att begära ut från diverse myndigheter (t.ex kronofogden, länsstyrelsen mm) som knappast gynnar eran sak i frågan.
Så vill du ha en öppen debatt säg bara till.
Och nej, jag går ingens ärenden över huvud taget. Jag tycker bara hela affären stinker som den är just nu. Sälj till den som lämnade det högsta rena anbudet enligt anbudsförfarandet eller ha en auktion med öppna bud så får det budet som räknades som orent (men var högst) från början också chansen att höjas.
Skrivet 22 feb 2012 20:08 Parlamentet (Ej registrerad)
Företagare bör nog inte vara politiker!!!!
Egen(ego)intresset verkar vara alltför stort!!!!
Man verkar glömma grunderna i Bollnäs Kommunen.
SKOLA, VÅRD, OMSORG.
I kommunen ska det sparas o läggas ner!!!!!!
Men som företagare då kan man satsa????
Vilken stol är bäst?? Vem ska man tro på??
Alltid lättast leka med andras pengar.
Skrivet 23 feb 2012 00:06 observator (Ej registrerad)
Det här verkar bli en ny härdsmälta för vår kära bygd. En så kallad "enterpenör" tillsamans med en så kallad beridare (det finns familjer som "vet" vad uttrycket beridare i praktiken betyder i detta fallet) vill driva skola. Entrepenören bör beakta sitt ekonomiska läge den dagen beridaren genomför sin skilsmässa, och således blir stående som ensam ekonomisk ansvarig. Opålitligehet kan vara vissa människors signum.
Kommunen kommer att gå på en ytterligare smäll, då dessa två aktörer ( de som alltså fick nobben i 1a ronnden) förutsätter fri tillgång till ridhuset och stallarna. Enbart dessa byggnader kostade kommunen mer än den föreslagna köpsumman. Nyttjandet av dessa lokaler kommer därmed att bekostas av subventioner från oss skattebetalare framöver.
Det är något illaluktande över hela affären, och hur kommunen ressonerar rörande hästbyggnaderna är en gåta.
Sedan är ju frågan om inte samtliga tjänstebilar ska gå på brittiska registreringsplåtar.Funkar ju bra idag för vissa
Skrivet 23 feb 2012 06:39 Roffe i Alfta (Ej registrerad)
Det blir visst en "Långbänk det hela
Skrivet 23 feb 2012 06:46 Norr om slussen (Ej registrerad)
Partipolitik eller privat engagemang man går väl in i en budgivning där man vet förutsättningarna.Passar inte dom ens egna visioner kanske man ska avstå.Fulspel är väl att diskutera i slutnarum för att sen komma med utspel tagna ur sitt sammanhang.Man får hoppas att det finns ett got syfte bakom allt .
Skrivet 23 feb 2012 09:24 Lasse (Ej registrerad)
ÄR det här "fulspel" hela vägen ut för att få bort ögonen från priset ? 2,4 miljoner för djur, maskiner, mjölkkvot och så kallade stödrätter, är det ingen som reagerar på detta ? Ett bud av Karin. det är endast löjligt, kommunen borde göra en auktion på lösöret på Nytorp, då har marknadspriset styrt.
varför nästan ge bort våra pengar
Folk som inte begriper ska inte sköta affärer, inte undra på att vi har höga skatter
En del tycker att vi feg, (tack för den)som skriver och säger ifrån men det vår rättighet
Skrivet 23 feb 2012 11:32 KentW (Ej registrerad)
Bara en "liten" detalj Karin.......om än viktig!
DU HAR INGET TILLSTÅND FÖR ATT BEDRIVA SKOLVERKSAMHET!
P.S
Du vet vem jag är....annars kan du fråga Ingvar.
Skrivet 23 feb 2012 12:16 wildwest (Ej registrerad)
Haha, pinsamt att vara politiker i bollnäs. Har ni ingen moral?