Misstänkts urin hittades på isen
Den urin som hittades på den plats där en vargtik dödades illegalt och brutalt för snart ett år sedan kommer från en av de två män som är misstänkta för grovt jaktbrott.
Relaterat
När polisen undersökte den plats på sjön Fansens is där en vargtik dödades i början av februari 2011 hittade de urin från en person. Gömd i skogen en bit från sjön låg vargtiken.
Redan en vecka efter vargen dödats riktades polisens misstankar mot två män från Bollnäs och Ovanåkers kommuner. En av männen har erkänt att han hade varit på sjön för att spåra varg, men båda nekade till att ha dödat djuret.
Sedan dess har polisen fått vänta på olika provsvar. Både på DNA från de misstänkta männen och från misstänkta brottsredskap som togs i beslag vid husrannsakan.
När svaren på DNA-testerna sedan kom visade det sig att urinen som hittades vid brottsplatsen kom just från en av de misstänkta männen. Men trots att männen i förhör nyligen konfronterades med bevisen nekar de fortfarande till att ha dödat vargen.
- Han vars DNA vi hittade har en förklaring till hur det kan ha kommit dit. Han säger att han har åkt skidor där bara, säger polisinspektör Sven Lind.
Han ska inom den kommande veckan sammanställa ett protokoll från polisutredningen och lämna det till åklagaren. Omkring två veckor efter det väntas åklagaren väcka åtal mot de två männen för grovt jaktbrott.
Även en man från Gästrikland väntas åtalas för medhjälp till grovt jaktbrott.



















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 1 feb 2012 13:42 elver (Ej registrerad)
Fri vargjakt jan feb
Skrivet 1 feb 2012 15:01 Hejsan (Ej registrerad)
Håller tummarna för att dessa djurplågare får ett kännbart straff, men det kan man ju bara önska ;(
Hoppas polisen har bra med bevis eftersom folk bevisligen skyddar sina egna även i sådana här hemska ärenden.
Skrivet 1 feb 2012 15:52 fair play (Ej registrerad)
Jag är ingen vargkramare men man ska f-n inte plåga ihjäl dem!
Skrivet 1 feb 2012 16:22 ss (Ej registrerad)
Tänk om polisen skulle kunna lägga ner den här energin på riktiga brott. Tex alla droger som cirkulerar och får folk att stycka varandra, All idiot körning men bilar.
Snacka om att lägga resurser på fel saker.
Skrivet 1 feb 2012 16:39 JW (Ej registrerad)
skötarn (Ej registrerad) skrev:
Bra jobbat polisen hoppas ni får mer resurser att jaga mera tjuvskyttar.Det skulle vara mycket hårdare straff för dom som tjuvjagare.
Ja du jag håller med dej....! Polisen måste ju inse att man inte kan satsa så mycket resurser som man gör nere i Malmö, bara för att reda ut ett antal dödsskjutningar. När kraften behövs för att få fast dessa hemska tjuvskyttar. Eller?!?!
Skrivet 1 feb 2012 16:46 Johan (Ej registrerad)
Och så har sökmotorn hittat artikeln,och med den googlande vargkramare som att döma av namnen på dom som kommenterar INTE vanligtvis engegerar sig i landbyggdsfrågor. Och blotta tanken av att ni dessutom hejar på detta vansinniga slöseri med polisens resurser gör mig rent ut sagt spysjuk!! Sen skriver även några att polisen ska jobba ännu mera med fjanterier som detta samtidigt som hela bollnäs snart svämmar över i GBL och annan skit bland de unga. Man undrar ju hur människor tänker!! Är det viktigare att plocka vapen av en "eventuell" tjuvjägare än att förebygga ytterligare drogrelaterade dödsfall eller?
Skrivet 1 feb 2012 17:51 AM (Ej registrerad)
Har ni rent mjöl i påsen är det bara att pinka så mycket ni vill. Bra att det satsas resurser på att sätta dit de här brottslingarna, det är verkligen dags. Förstår tjuvskyttar och djurplågare att de vill fokusera på andra områden där det behövs resurser så de kan fortsätta att härja fritt. Bra jobbat Polisen.
Skrivet 1 feb 2012 19:54 J.O (Ej registrerad)
Förstår mig inte riktigt på er människor som hellre ser en jägare fälld för ett jaktbrott än till exempel en "Ligist" för misshandel, vapenbrott, knarkbrott osv osv. Jag blir så trött på "Vargkramare". Jag blir nöjd om jag får se en varg på järvzoo, i naturen vill jag inte träffa på en.
Skrivet 1 feb 2012 21:51 Bosse (Ej registrerad)
Hoppas på ett kännbart straff för detta avskyvärda brott , USCH !!
Skrivet 1 feb 2012 21:56 Anna (Ej registrerad)
Till J.o : håll dig inne då om du är så rädd för vargen !!
Skrivet 2 feb 2012 02:22 skötarn (Ej registrerad)
AM (Ej registrerad) skrev:
Har ni rent mjöl i påsen är det bara att pinka så mycket ni vill. Bra att det satsas resurser på att sätta dit de här brottslingarna, det är verkligen dags. Förstår tjuvskyttar och djurplågare att de vill fokusera på andra områden där det behövs resurser så de kan fortsätta att härja fritt. Bra jobbat Polisen.
Helt rätt
Skrivet 2 feb 2012 07:07 Bollnäs (Ej registrerad)
Tror inte polisen vågar anstränga sig så mycket på att haffa knarkare, våldtäkts män!!
Men om man ska döda en varg kan man väll göra det riktigt. Den behöver inte plågas ihjäl!
Skrivet 2 feb 2012 07:44 DNA bevis (Ej registrerad)
En tanke utan att beröra just detta fallet med de männen som inte än är dömda
Är DNA verkligen 100 % bevis, Om jag som skidåkare stannar dagen före ett brott och pissar på den platsen
eller kanske bara någon timme före, då kan jag åka dit för ett brott som jag inte gjort
Man kan inte bara stödja sig på DNA det bevisar bara att i detta fallet att en person var där, men troligen inte när
Skrivet 2 feb 2012 10:19 Märta (Ej registrerad)
Jag blir så less att läsa om de som gnäller över detta med vargen!!En del skriver sarkastiskt "att nu finns det plötsligt hur mycket resurser som helst,från polisens håll över detta.Varför är varghatare så rädda?De verkar ju livrädda för att polisen ska få fast de där som plågade ihjäl vargen.Tycker de att det är rätt att jaga ett djur med skoter,och sedan brutalt slå ihjäl ett vettskrämt djur?Sen att de var karlar nog att pissa där för att kanske markera sin manliget var ju tydligen bra.Nu är det faktiskt så att polisen lägger lika mycket resurser på andra lika allvarliga brott,men det verkar en del inte förstå.Vi andra som läser alla komentarer ser ju direkt vilka som håller med vargdödarna.För det är bara de som gnäller över polisens resurser!Hur kan man göra nåt så här hemskt mot ett djur?Vad mer är man då karl till att göra?Och skröt de sen om det?Talade de upphetsat om hur de gjort?Ja,det skulle inte förvåna,tyvärr.
Skrivet 2 feb 2012 12:27 Johan (Ej registrerad)
Märta (Ej registrerad) skrev:
Jag blir så less att läsa om de som gnäller över detta med vargen!!En del skriver sarkastiskt "att nu finns det plötsligt hur mycket resurser som helst,från polisens håll över detta.Varför är varghatare så rädda?De verkar ju livrädda för att polisen ska få fast de där som plågade ihjäl vargen.Tycker de att det är rätt att jaga ett djur med skoter,och sedan brutalt slå ihjäl ett vettskrämt djur?Sen att de var karlar nog att pissa där för att kanske markera sin manliget var ju tydligen bra.Nu är det faktiskt så att polisen lägger lika mycket resurser på andra lika allvarliga brott,men det verkar en del inte förstå.Vi andra som läser alla komentarer ser ju direkt vilka som håller med vargdödarna.För det är bara de som gnäller över polisens resurser!Hur kan man göra nåt så här hemskt mot ett djur?Vad mer är man då karl till att göra?Och skröt de sen om det?Talade de upphetsat om hur de gjort?Ja,det skulle inte förvåna,tyvärr.
Det är fler om kommenterar genomskinligt och i egen sak. Så pass att hennes utpräglade jägarhat fick några sekunder i rampljuset. Om vi nu ska se något så när nyktert på det hela så måste väl tom. en sk. "djurvän" tycka att polisens resurser behövs bättre "nere" på stan. Just med tanke på att GBL staden bollnäs inte har lika mycket polis resurser som storstaden. Skulle tro att det är det folk hänger upp sig på.....inte att en "livsfarlig jägare" råkade köra på en varg med sin snöskoter och tog den av daga på enklast möjliga sätt, man kan ju se det olika!!
Skrivet 2 feb 2012 14:21 djurvän (Ej registrerad)
svar till Märta
Snälla människa sitt inte hemma och elda upp dej och vränga till en egen bild av detta som hänt.
(syftar på de sista meningarna i din text )
Att detta med just varg ska bli så otroligt stort diskussions ämne tycker jag beror på att ni som värnar om dessa inte vet hur många det finns egentligen utan tror nog blint på uppgifter från länsstyrelsen. Ser varje gång så gott som färska varg spår när vi åker till våran stuga, blir inte rädd att gå ut i naturen men upplever det som obehagligt när man vet hur många det är egentligen.Sen försvarar jag absolut inte denna handling av vargen eller ngt annat djur heller. Hoppas man förstår att dessa ökar otroligt med sina stora valpkullar och måste ha jakt på dessa också likväl som älgen m.fl för att natur och människa ska kunna finnas, det är ju faktiskt 2000 talet!
Skrivet 2 feb 2012 16:57 sparven (Ej registrerad)
Tänk om de kunde lägga lika mycket tid och pengar på brott mot människor! , skulle det bli många uppklarade brott.???
Skrivet 2 feb 2012 17:43 skogen (Ej registrerad)
läser att om man acepterar vargen då är man vargkramare och sjuk i huvudet och folk blir spysjuk osv . ingen "normal människa kan väl njuta av att döda djur på det här viset som att köra på dom med skoter mm.jag är jägare själv och acepterar vargen lika mycket som jag acepterar andra djur, och bor i skogen 2 mil från närmaste affär så ni vet det . läste att dom som kallar sig för Jägare på vissa ställen och var djurvänner (sa dom)vägrade att hjälpa till med eftersök på skadat vilt för dom fick inte skjuta nog mycket varg i ( Dalarna och Värmland) ,????+ förstår inte hur man kan låta oskyldiga djur lida för att man inte får sin vilja fram ,och sådana ska kallas ansvarsfulla jägare . ungefär som i sandlådan när man var liten
Skrivet 2 feb 2012 19:27 Märta (Ej registrerad)
Läste förresten att när någon ger sig på djur som är underlägsna oss kan det vara ett tecken på extrem form av sadism !!Det ger en kick och spänning att plåga och göra det förbjudna.Sedan måste jag ju hålla med om att gillar man inte varghatare så blir man genast kallad vargkramare hahaha!!Men det blir ju så förstås så fort det blir prat om varg för då blir varghatarna upptrissade!Tycker vi inte som varghatarna är det nåt fel tydligen :) Men lite trist att en del härinne nu inbillar sig att jag hatar alla jägare som finns.så är det inte.Jag kanske är jägare själv :)Det var det ingen som tänkte på.men det är ju så att man ska inte dra alla jägare över samma kam. Alla hatar inte vargen.!
Skrivet 3 feb 2012 09:16 Skogsbo (Ej registrerad)
Har man rent mjöl i påsen kan man kissa ute.
Men att plåga ett djur till döds? Även Vargen är ett levande liv. Hur tänker man? Hur känner man när man plågar ett djur till döds. Något nöje måste man ju se i detta och då blir jag orolig. Hur är dessa människor funtade?