Fredag 3 september 2010

Ljusdal Söderhamn Nordanstig Ovanåker Hudiksvall Bollnäs   Lunchguiden
Familj Resor Bostad Köp och Sälj Motor Jobb Lokus Lägg in annons

Insändare

Insändare
Publicerad 16 mars 2010 Uppdaterad 16 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Insändare: Vi får ta emot för många asylsökande

Det är ett grundläggande fel i asylpolitiken när vissa kommuner får flera hundra asylsökande medan andra kommuner inte tar emot någon.

Relaterat

Migrationsverket/staten missbrukar söderhamnarnas och kommunens solidaritet och beredskap att hjälpa med de stora flyktingströmmar som för närvarande finns i världen. Det är ett grundläggande fel i asylpolitiken när vissa kommuner får flera hundra asylsökande medan andra kommuner inte tar emot någon.

Skulle alla kommuner i Sverige ta emot asylsökande motsvarande sin befolkning så skulle många problem undvikas. Det kommer cirka 30 000 asylsökande till Sverige per år de senaste åren. Söderhamn är knappt tre promille av Sveriges befolkning. Det innebär att vi i Söderhamn skulle ta emot 80–90 asylsökande och då skulle vi ha en god chans att kunna erbjuda ett bra mottagande med allt vad det innebär.

Vi är helt säkra på att de flesta söderhamnare är beredd att ta sitt/vårt ansvar för de flyktingströmmar som råder i världen. Men vi förstår också att många tycker att det gått för långt som det är nu.

Det som är tråkigt att läsa och höra från en del personer är att man riktar sin ilska och frustration mot de asylsökande människorna. De har verkligen inte förtjänat det! De flesta av dem kommer från ställen på jorden där så mycket elände finns att vi inte tillnärmelsevis kan sätta oss in i det.

Det är dags nu att kräva en ny asylpolitik! Alla Sveriges kommuner måste ta sitt ansvar!

Ska solidariteten leva vidare i Sverige så måste alla vi svenskar ta vår del av ansvaret.

John Staffas (s) Eva Tjernström (s)

Publicerad 16 mars 2010 Uppdaterad 16 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

Senaste kommentarerna:

Skrivet 16 mar 2010 08:24 Karl Ljungman (Ej registrerad)

Om man hör till hur "snacket går på stan" så verkar det faktiskt mest som att det är ni själva som vill ta emot "flykting"-vågen. De enda jag vet som är positivt inställda till den kraftiga invandringen är just ni politiker. Intressant.

Detta är något innevånarna i kommunen sagt i flera år, varför har ni ej lyssnat tidigare? Var det först nu ni konstaterade att SD skulle få för många röster om ni inte tog lite försiktigt avstånd från massinvällningen till Söderhamn?

Och vad hände med alla positiva aspekter av detta? Vår avkastning som skulle komma av den långsiktiga invandringen? Jag var under intrycket att det var högutbildade människor som lätt skulle kunna bli läkare etc. som ni tagit hit? Läkare är väl lite av en bristvara?

Annars gläder det mig att ni gör detta superpopulistiska utspel, även om det bara bevisar hur ryggradslösa och maktsugna nu är.

Skrivet 16 mar 2010 09:11 Sven Holmberg (Ej registrerad)

Tala om för folket vad den totala invandringen
kostar samhället,skattebetalarna m.fl.Sen får
folket i kommunerna rösta om vi ska ha en reglerad
invandring och med den införa tvång för våra poli-
tiker, tar de in rånare,våldtäktsmän,mördare så
skall politikerna stå ansvariga.Bäst är ta in
kvotflyktingar sen stänga gränsen.Då behövs ingen
folkomröstning och politikerna slipper mardrömmar
om nätterna.
Sven Holmberg.

Skrivet 16 mar 2010 10:03 cavatus.wordpress.com (Ej registrerad)

Jaha, nu börjar klagosången! Nu ska ANDRA bära bördan. Hallå! Sluta blanda in andra hela tiden och ta istället ansvar själva. Minska antalet mottagna så löser det sig i möjligen i Söderhamn till det bättre. Är det svårare än så?

Det är precis samma resonemang som i Södertälje. Kommunalrådet Lago har hela tiden hävdat att invandrarna är en TILLGÅNG, en RESURS! Wow!

Men nyligen gick han ut och angrep de Stockholmskommuner som INTE tog emot särdeles många eller inga invandrare alls. Lago krävde att dessa kommuner skulle avkrävas pengar för att det inte "tog sitt ansvar". Men hallå! Var inte invandrarna en sådan fantastisk resurs?

Om detta nu verkligen är sant, så borde Lago betala till de kommuner som inte tagit emot så många invandrare då de missat denna resurs och inkomstbringande tillgång.

Vilket självbedrägeri!

Skrivet 16 mar 2010 12:37 Orolig medborgare (Ej registrerad)

Istället för att avkräva att hela Sverige ska ta sitt "ansvar" så vore det bättre om (S) kunde göra det. Erkänn att det har gått alldeles för långt. Sverige är det land som tagit emot mest med "flyktingar" trots att det råder en permanent arbetslöshet sedan den första krisen -91.

Sossarna insåg en gång i tiden att det hade gått över styr. Ingvar Carlsson införde det så kallade "Luciabeslutet" för att de ansåg att Sverige saknade kapacitet att ta emot den stora flyktingström som rådde på den tiden.

Sverige har tagit sitt "ansvar" 1000 ggr om! Sverige borde istället göra som Finland, dvs enbart ta emot kvotflyktingar. Några tusen pers per år. Det håller inte att ta in över 100.000 personer varje år. Obs anhöriginvandringen inräknad! Spelar liksom ingen roll om man sprider ut samtliga över hela landet, då det saknas bostäder och lediga jobb. Dagens vettlösa politik kommer på sikt leda till en ny balkankonflikt om inget drastiskt görs.

googla på " luciabeslutet " för att läsa mer.

Skrivet 16 mar 2010 12:59 Lukas (Ej registrerad)

Ja det skule vara intressant att få reda på var de ekonomiska fördelarna finns. Ni politiker pratar ju hela tiden om detta så kanske kan ni plocka fram bevisen för det nu. När ni ändå är på gång kan ni försöka förklara varför svenskarna inte vill bo i de städer och område som nu är berikade, beror det enbart på att dessa svenskar är nazister????

Skrivet 16 mar 2010 14:20 Frida (Ej registrerad)

Varför väljer våra politiker att just Sverige med sin utarmade välfärd och många fattiga invånare skall ta emot så extremt många invandrare?? (drygt 100000 om året inkl anhöriginvandringen). Jag vill ha svar, och kom inte dragandes med argumentet om "solidaritet" för det visar ni inte för fattiga och brottsdrabbade svenskar!

Skrivet 16 mar 2010 14:58 Svensk tant (Ej registrerad)

Jaså, det är dags att vakna nu?
Den kulturella berikningen blev inte fullt så trevlig som ni försökte intala Söderhamnsborna?

Det är ni själva och inga andra som har bäddat för den rådande situationen. Migrationsverket tvingar inte på Söderhamn fler invandrare än vad kommunen själv har godkänt och skrivit avtal om.
Istället för att gnälla - riv upp avtalet!
Men det är klart, det tär på godhetsambitionerna och skenheligheten.

Kontentan i det ni skriver är:
"Vi har gjort bort oss. Det här blev inte som vi ville. Nu vill vi att andra kommuner ska få det lika hemskt. Det underlättar våra kval lite."

Inse att Sverige har en fullkomligt ohållbar invandringspolitik och att det inte går att fortsätta så här. Att "ta sitt ansvar" innebär att sätta stopp för vansinnet. Nu. Omedelbart.

Skrivet 16 mar 2010 15:09 Anders (Ej registrerad)

Det är som tidigare påpekat hög tid att de som förespråkar dagens politik också kan visa alla de fördelar som upprepats gång på gång: att det på något sätt berikar Sverige med fler individer som av någon underlig anledning lyckas få ett ja för sin asylprövning. Jag har mycket svårt att tänka att dagens invandring kan ses som positiv för de som redan bor här (för det finns faktiskt sådana!). Snarare blir problemen med bostadsbrist, arbetslöshet och bidragsberoende allt större. Dessutom ser man hur Sverige alltmer segregeras upp i grupperingar vilket kan vid konflikter bli väldigt otrevligt. Så nu får banne mig alla dem som ropat efter denna svängdörrs politik börja argumentera för sin sak. Alla andra kan ju inte vara rasister, eller hur???

Skrivet 16 mar 2010 15:12 LL (Ej registrerad)

Ja, man vill ju inte säga "Vad var det jag sa", men det är väldigt frestande...

Men ni Söderhamnsbor har faktiskt bara er själva att skylla. Det gnatas och gnälls, men vid valurnan gör ni som ni alltid har gjort. Då blir det som det blir.

Skrivet 16 mar 2010 17:27 Marek (Ej registrerad)

Det är helt korrekt att det nuvarande kaoset inte är de asylsökandes fel och att frustrationen inte skall vändas mot dem. Den ska istället vändas mot bland andra de politiker som skrivit artikeln ovan. Det bär skuld för att det ser ut som det gör. De har bedrivit en fullkomligt huvudlös politik och borde be om förlåtelse för det. Till syvende och sidst så är det dock väljarnas ansvar att se till att sådana politiker inte tillåts fortsätta med sitt vanstyre. Alla har ju sett hur uselt jobb de gör. Ge dem ingen ny chans. Rösta på något annat. Eller varför inte bli politiker själv? De flesta kan nog bli politiker. Titta bara på riksdagen eller ert kommunfullmäktige. Det verkar räcka med att vara en biologisk organism med ett lönekonto!

Skrivet 16 mar 2010 18:42 M Ruupe (Ej registrerad)

Det är inte ofta man gapskrattar spontant rätt ut i luften. "en biologisk organism med lönekonto" är bland det absolut roligaste jag hört på mången dag.

För övrigt så verkar dammluckorna ha öppnats nu när det gäller synpunkter. Dessutom verkar de flesta både kunna stava och få till en hygglig meningsbyggnad. Kanske inte den normalbild som våra folkvalda vill måla upp av "rasister".

Vanliga hyggliga människor med vanligtvis human människosyn har fått nog. Då skälver politiken. Inte en skallrakad gapande lynchmobb iklädd bombarjackor och kängor som man enkelt avfärdar som halvidioter.

Det är på allvar nu !

Skrivet 16 mar 2010 21:41 allan (Ej registrerad)

Det är fel tänkt att invandrarna måste spridas ut på flera kommuner. Det finns redan bidrag för dem som vill bosätta sig utanför de redan invandrar-dominerade områdena. Om politikerna inte har för avsikt att tvångsassimilera invandrarna så blir det ju nog så som det är idag. Det pratas mycket om mångkultur och spännande möten, men man kan inte bortse ifrån att det finns otroligt stora skillnader mellan olika kulturer,etniciteter och religioner. Jag arbetar i Malmö, och av erfarenhet, inte fördomsfullhet,så vill jag säga att det finns människor som jag aldrig skulle vilja umgås privat med pga de är uppväxta och uppfostrade med en helt annan moral, kvinnosyn, människosyn mm än vad vi svenskar är. Liksom invandrarna förkastar vår livsstil.Det "mångkulturella samhället" finns knappast här i Malmö, här lever vi istället i ett paralellkulturellt samhälle. Vi och dom. Så fortsätt med stordrift, det är mer ekonomiskt, och minimera skadorna i kommuner som fortfarande har en homogen befolkning.

Skrivet 18 mar 2010 17:53 Stopp nu! (Ej registrerad)

Eva och John ni var ju ivrigaste påhejare av de islamiska "kvinnotimmarna" på Söderhamns badhus. Eva sa bland annat att protesterna mot dessa timmar inte var något att bry sig om då de ändå mest kom från "medelålders män".

Varför tror ni att vi är så olika danskarna och norrmännen? Danmark tog flera vettiga beslut för några dagar sedan om hur invandrarna ska sköta sig. Norrmännen har tagit beslut att ensamkommande skäggiga "barn" får tillfälligt uppehållstillstånd tills "barnen" officiellt fyllt 18 år. Då får de åka till sitt hemland igen. Gissa till vilket land alla "barn" som nu väljer bort Norge kommer att åka till?

Inse att Mångkulturen aldrig fungerat!

Skrivet 20 mar 2010 08:09 nils (Ej registrerad)

vilka naiva dumhuvuden ni har till politiker i söderhamn

Innehåll

Annat innehåll

Senast nytt Åsiktstorget

Hälge
Reseguiden

Kontaktinformation

Dagens rubriker

Nyheter

Inga artiklar har skapats ännu

Nöje & Kultur

Inga artiklar har skapats ännu

Sport

Insändare

Inga artiklar har skapats ännu

September 2010

  1. Ti
  2. On
  3. To
  4. Fr
  1.  
  2.  
  3. 1
  4. 2
  5. 3
  6. 4
  7. 5
  8. 6
  9. 7
  10. 8
  11. 9
  12. 10
  13. 11
  14. 12
  15. 13
  16. 14
  17. 15
  18. 16
  19. 17
  20. 18
  21. 19
  22. 20
  23. 21
  24. 22
  25. 23
  26. 24
  27. 25
  28. 26
  29. 27
  30. 28
  31. 29
  32. 30
  33.  
  34.  
HelaHälsingland.se är en tjänst från Hälsingetidningar AB
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
Tipsa oss!

Har du en nyhet eller en bild som skulle platsa på HelaHälsingland?
Enklast och snabbast får du ut nyheten via MinSida. Klicka på länken nedan för att komma till MinSida
Du kan också lämna ett tips till webbredaktionen via mejl.

Mer om HelaHälsingland.se

Kontakt: redaktion@helahalsingland.se


 
        RSS   - Nyheter direkt till dig

        Vad är RSS - en kort förklaring

         Hälsingland Bollnäs Hudiksvall Ljusdal Nordanstig
         Ovanåker Söderhamn Ledare Sport

        Copyright och upphovsrätt
        HelaHälsingland.se
        Chefredaktör och ansvarig utgivare: Mats Åmvall
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen
    
Ladda hem PDF-tidningen